Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Ceny, zákazy a pravidla modré zóny Brno aneb Rezidentní parkování od A do Z

Po letech dohadů začíná v Brně od 1. září definitivně fungovat projekt rezidentního parkování. Týkat se nejprve bude jen historického centra, kde bude upravena i možnost vjezdu. Od listopadu se pak rozšíří do širšího centra města, severní části Brna-středu. Koho se systém dotkne a jak se vyhnout problémům? Drbna shrnuje zásadní tipy a informace.

Čeho se změny týkají a kdy startují?

Na ulicích, kde bude parkování regulováno, řidiči nově naleznou vodorovné modré značení. Ze svislých dopravních značek se pak dozví, kdo v daném místě může s parkovacím oprávněním stát. Tam, kde parkování nebude upraveno modrými čarami, se stání nadále řídí svislými značkami.

V nejužším centru takto vzniknou první tzv. modré zóny od 1. září. Jde o oblast ohraničenou ulicemi Husova, Nádražní, Dornych, Benešova, Koliště, Moravské, Komenského a Žerotínovo náměstí (viz mapka). V nich budou moct nově parkovat jen lidé, kteří v oblasti bydlí (rezidenti) nebo podnikají (abonenti). Ostatním s výjimkou vozidel zásobování a dalších služeb bude zakázán i vjezd do historického centra.

Lidé z dalších městských částí a okolí v centru venku nezaparkují. Na několika vybraných ulicích širšího centra to možné bude, první půlhodina přitom bude zdarma. Za další hodinu zaplatí 40 korun. Jinak bude nutné využívat parkovacích domů.

Koho se to týká a kolik to bude stát?

Nový systém rozlišuje tři druhy majitelů aut. Rezident bude označen modře, abonent zeleně a návštěvník oranžově. Řidič se ze značek dozví, v jaké oblasti se nachází, a také časy, kdy je parkování regulováno.

Rezidenti jsou ti, kdo mají v historickém centru trvalé bydliště. Na Brnu-střed za první auto ročně zaplatí 600 korun, za druhé 15.000. Za třetí a každé další je to 30.000 korun. Druhý typ, abonenti, jsou podnikatelé, kteří mají v centru provozovnu. Ti v centru dají za první auto 6000, za každé další 20.000 korun.

Lidé, kteří chtějí jet do centra jen na návštěvu, musí navštívený rezident zaregistrovat v parkovacím systému přes internet nebo aplikaci. Každý obyvatel centra města takto dostane k dispozici 100 volných hodin. Ty pak může za poplatek 100 korun rozšířit o dalších 50. Ostatní musí zaparkovat mimo střed města.

Kde a jak si vyřídit oprávnění?

Rezidenti a abonenti si musejí kvůli parkování zařídit přes tzv. Osobní stránky uživatele, kterou si zřídí buď osobně na Zvonařce 5, nebo online přes datovou schránku či elektronický podpis. Ten už mohou mít založený třeba spolu s elektronickou šalinkartou. V takovém případě je možné na něm vše vyřídit z domu.

Na kontaktním pracovišti si lidé mohou vyřídit parkovací oprávnění a tím získají přístup na Osobní stránky uživatele.

V opačném případě je potřeba nejprve osobně zajít na nově vzniklé kontaktní centrum na adresu Zvonařka 5. K dispozici bude také příslušná mobilní aplikace, z níž bude možné osobní účet spravovat. Návštěvníci Brna zaplatí stejně jako dřív v parkovacích automatech. Změnou však bude možnost využít k platbě kreditku nebo mobilní aplikaci.

Jak se bude systém dále rozšiřovat?

Od 1. listopadu se systém rozšíří do dalších tří zón Brna-středu. Ty ohraničují ulice Údolní, Úvoz, Kotlářská, Pionýrská, Drobného, Traubova a Milady Horákové a Koliště. „Tito lidé si budou moct oprávnění vyřídit po 1. září. Půjde o zóny, do kterých bude vjezd volný," řekl Mrázek.

Brno-střed chce následně rezidentní parkování zavést na celém území do konce roku 2019. „V dalších městských částech zatím vznikají projekty," vysvětluje Mrázek. Jednotlivé městské části nemají povinnost do systému vstupovat, mohou si také určit vlastní ceny. Magistrát pouze určil rozsah cen, jímž se musí všechny radnice v Brně řídit.

Další rozšíření je tak otázkou nových politických reprezentací, které vzejdou z podzimních voleb. Na většině území Brna, kde bude systém zaveden, bude regulace prováděna jen v nočních hodinách. V nejkritičtějších místech, jako je právě v září otevírané centrum, bude však parkování regulováno i přes den.

Podle Mrázka se už teď na zavedení aktivně připravují Královo Pole a Žabovřesky. „Pokud městské části nebudou včas připravené, riskují, že se k nim budou stahovat auta z centra a parkovat tam celý týden,“ prohlásil. Každý městská část si může určit tři cenová pásma, v nichž se může lišit cena pro návštěvníky. Brno-střed právě takto rozlišilo nejužší historické (od září) a širší centrum (od listopadu).

Kdo bude auta kontrolovat?

Systém rezidentního parkování v Brně bude z větší části elektronický. V centru města budou auta kontrolovat kamery. Ty zvládnou rozpoznávat značky automobilů v jednosměrných ulicích, kterých tak přibude. V dalších místech budou provoz hlídat speciální vozidla vybavené snímači. Ty budou získané informace předávat městské policii. V nedávné době však město muselo vypsat nové výběrové řízení na dodavatele kamerové systému. Nové tak nebudou minimálně do konce roku. Monitoring bude do té doby mít na starosti městská policie.

Co má systém přinést a co říkají kritici?

Současné vedení města chce projektem podpořit rezidenty, aby mohli lépe zaparkovat v okolí svého bydliště. Toho se má docílit i tím, že rezidenti a abonenti, kteří si zakoupí povolení k parkování v jedné ze zón, budou mít možnost stání i ve všech zónách, které s ní sousedí. Zároveň má projekt regulovat dlouhodobé stání vozidel a uvolnit tak potřebným místům jako jsou úřady, pošty nebo obchody.

Žádný větší komfort parkování nečekejme, zní od opozice

Podle opoziční ODS, která do voleb kandiduje společně se Svobodnými a spolkem Brno autem, není takové řešení koncepční. Zatím totiž chybí spádová parkoviště (tzv. Park and Ride), kde by mohli svá vozidla odkládat řidiči dojíždějící za prací z okolí. „Jde jen o částečnou realizaci Strategie parkování ve městě Brně. Bez předchozího zvýšení počtu parkovacích míst zavedení rezidentního parkování nepovede k většímu komfortu parkování ve městě,“ uvedla zastupitelka Markéta Vaňková (ODS).

Projekt se podle zastupitele Jiřího Olivy nelíbí ani další opoziční straně, ČSSD: „Je naivní si myslet, že namalováním modrých čar auta zmizí, ony se jenom přesunou jinam.“ Podle Olivy je navíc chybou, že povolenky rezidentům neumožní parkování na celém území města.

Autoři | Foto Martin Šeda

Štítky rezidentní parkování, Brno, začátek, září, pravidla, ceny, otázky, odpovědi, mapka, zákazy, povolení, modré zóny, parkování, projekt, Brno-střed, historické jádro města, Jiří Oliva, ODS, Glacis, Milada Horáková, Markéta Vaňková

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ceny, zákazy a pravidla modré zóny Brno aneb Rezidentní parkování od A do Z  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.