Dnes, 13:00
Jihomoravské památky letos od ledna do konce srpna navštívilo o 45 854 více lidí než loni. Pro Aqualand Moravia bylo léto v návštěvnosti přibližně o čtyři procenta slabší kvůli deštivému červenci a pokračuje trend zkracování pobytů návštěvníků i rezervací na poslední chvíli.
Vyplývá to z informací, které poskytly Národní památkový ústav (NPÚ), Centrála cestovního ruchu - Jižní Morava i Aqualand Moravia. „Stále platí, že hosté si pobyty rezervují na poslední chvíli – často v horizontu několika dní či dokonce hodin. Mění se i rozložení návštěvnosti v průběhu léta – nejsilnější jsou spíše prázdninové týdny na přelomu července a srpna, protože na úvod léta čerpají lidé často dovolenou k zahraničním výjezdům,“ uvedla Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava.
Deštivý červenec poznali na návštěvnosti nejen v Aqualandu Moravia, kde byla v červenci a srpnu návštěvnost asi o čtyři procenta nižší než loni, ale také v kempech či sezonních gastroprovozech. Největší jihomoravský kemp Merkur u nádrže Nové Mlýny měl nejslabší sezonu od roku 2007, někteří provozovatelé občerstvení měli přes léto pokles tržeb o 20 procent.
„Do srpna jsme zhruba o necelých 20 procent tržeb níž oproti minulému roku. Ale zajímavé je, že to je s více účtenkami. To znamená, že lidí nechodí méně, ale spíš jsou méně ochotní utrácet,“ poznamenal Vladimír Kokolia, provozovatel víkendového bistra Průjezd 32 ve Veverských Knínicích.
Naopak silnější sezonu než loni mají jihomoravské památky. Od ledna do konce srpna je navštívilo 753 823 lidí, meziročně o 45 854 více. Porovnání návštěvnosti za červenec a srpen dokazuje, že deštivý měsíc nemusí být pro památky přínosem. Zatímco v chladnějším červenci navštívilo památky v kraji ve správě NPÚ 198 740 lidí, v srpnu to bylo 270 406 návštěvníků.
Vyšší návštěvnost měly letos skoro všechny památky ve správě NPÚ, mírný pokles byl patrný u zámku Lysice a zámku Rájec nad Svitavou. Pozici nejnavštěvovanější památky ve správě NPÚ v celém Česku obhájil zámek v Lednici s návštěvností 260 663 lidí.
Aqualand Moravia, který v létě lákal na nižší vstupné než loni, po dobu letních prázdnin navštívilo 250 000 lidí. „Vzhledem k nepříznivému počasí, které panovalo v červenci, považujeme letošní léto z hlediska čísel za velmi úspěšné. Pomohlo nám, že jsme do léta vstoupili s levnějšími vstupenkami až o stovky korun, ale i fakt, že se u nás zabaví celá rodina i během chladného a deštivého počasí," konstatoval ředitel akvaparku Petr Pavlacký.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám