Koupě automobilu je prakticky vždy velkou událostí. Vydaná částka bývá v rodinném rozpočtu obvykle zásadní a tak je více než žádoucí investovat rozumně a minimalizovat případná rizika.
Rizika jsou v zásadě dvě
První možnost nastává, pokud majitel vozu není skutečným majitelem, ale toto pouze tvrdí, aby z vás vytáhnul peníze. Problémy nastávají u aut, která ve skutečnosti patří leasingové společnosti, která po něm touží z důvodu nesplácení úvěru, u aut, která byla zabavena exekutorem a patří tak více bance než tomu milému hromotlukovi s holou hlavou a samozřejmě přímo u kradených vozů.
Abyste se vyhnuli právním problémům, je nejjednodušší prověřit vytoužený vůz pomocí služby společnosti Cebia. Služba je placená a prověření jednoho auta tak vyjde na 498 Kč. Je tedy jasné, že se jedná o úkon, který provádíme až ve chvíli, kdy máme vybráno. Na stránkách Cebie www.zkontrolujsiauto.cz stačí zadat VIN vozidla, který by vám každý dobrý autobazar měl na dotaz sdělit, a získáte přehled o tom, jestli si na auto nečiní nárok leasingová společnost nebo zda nečíhá jiný problém. Ne vždy jsou dostupné všechny informace, ale když máte štěstí, dokážete zjistit například i historii stavu najetých kilometrů.
Zde přichází obecná rada: pokud máte pocit, že autobazar nechce spolupracovat, komunikaci prodlužuje, odmítá sdělovat podrobnosti nebo informace z důvodu spěchu, zájmu jiných kupujících apod., pak rychle pryč. Jedná se o obvyklou taktiku a jak jednou podepíšete smlouvu, je 10x obtížnější jakýkoli problém s vozem vyřešit.
Posouzení technického stavu vozidla je bohužel samostatnou disciplínou, kterou dokonale ovládá jen malá hrstka lidí. Ne každý je automechanikem a ani každý automechanik nedokáže dobře rozpoznat příznaky potenciálních problémů, které pod kapotou vyhlédnutého auta číhají. Pokud máte vyhlédnutý vůz, který odpovídá cenou, počtem najetých kilometrů či výbavou, je nutné zjistit, jak je na tom technicky. Stáčení tachometrů je národní disciplínou a je neuvěřitelné, jaké drzosti jsou majitelé autobazarů schopni. Jsou známy případy, kdy byly tachometry stočeny i o 300 000 km - vaše stotisícová oktávie tak může mít za sebou 400 000 km v ulicích Hamburku jako vůz taxislužby. Když nepomůže prověření u Cebie, může pomoci autorizovaný servis značky. Bohužel neexistuje centrální databáze, která by sdružovala údaje od různých automobilek a ani jednotliví výrobci nemají stejný přístup k vedení těchto údajů. V zásadě je třeba s autobazarem domluvit možnost kontroly auta přímo ve vašem servisu. Tímto servisem by měl být pokud možno "velký" autorizovaný servis, který má přístup do databáze výrobce, má značkovou diagnostiku a jeho pracovníci mají většinou velký přehled o potenciálních problémech a obvyklém opotřebení konkrétních modelů výrobce. Pokud toto autobazar nechce umožnit ("Pane, my nemáme čas takové věci provádět" nebo "Berte nebo nechte bejt"), tak "nechte bejt". Věřte mi, za ty starosti s omlazenou (došlo ke změně roku výroby), drze stočenou a dvakrát bouranou nádhernou oktávií to nestojí. Ještě jedna rada - čtyřletá auta německé výroby s 85 tisíci kilometry, provozovaná starším lékařem na malém městě prakticky neexistují. Takto nabízený passat má obvykle něco přes dvěstě tisíc najeto a jeho předchozímu majiteli bylo ukradené, jakou naftu bere a jakým olejem jej maže.
Ze zákona autobazary poskytují záruku 2 let na veškerá prodaná auta. Problém však nastává, kdy takovou záruku chcete uplatnit. Bazary se budou kroutit a bránit a pokud nebudete vy, nebo váš právník dostatečně argumentačně schopní, čeká vás ve finále jediná možnost, jak uplatnit svá práva - soud. Bohužel všichni víme, jak v naší zemi soudní pře trvají a poškozený majitel vozu, který po pár týdnech provozu zastaví se zásadní technickou poruchou, má na dva tři roky o zábavu vystaráno. S touto zárukou se to má tak, že bazar skutečně dva roky ručí za řešení tzv. skrytých vad. Pokud vás při prodeji neupozorní na možný problém, který neodpovídá věku a očekávatelnému stavu vozidla, pak máte šanci získat své peníze zpět. Pokud k takovému problému dojde během prvních 6 měsíců provozu, pak je důkazní břemeno na prodejci a ten musí dokazovat, že porucha vznikla až dalším užíváním vozidla a v době prodeje neexistovala. Další rok a půl už je bohužel vaším úkolem dokázat opak. Fakticky však dochází k nepříjemného dohadování vždy a pokud je porucha významná a autobazar odmítá převzít zodpovědnost za její odstranění, musíte vůz odstavit a čekat na výsledek soudu. Pokud jej opravíte na vlastní náklady, zásadně si ztížíte svou pozici v soudním procesu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.