Středa, 1. listopadu 2023, 17:30
Od rodiny zdědil lásku k hudbě a hroznovému moku, obě své vášně se pak rozhodl spojit netradičním způsobem. V hlavě třicetiletého muzikanta Víta Němečka se zrodila myšlenka na Symfonii vína, kterou svět poprvé uslyší v příštím roce. Společně se skladatelem Hanzem Sedlářem lidem umožní ochutnat víno ušima při koncertu.
Třicetiletý hudebník hraje na trumpetu ve dvou orchestrech, vede rozhlasový pořad o dechovce a dělá manažera v hudební agentuře. K vytvoření Symfonie vína ho inspiroval japonský autor, který napsal skladbu pro konkrétní značku francouzského šampaňského. „Impulsem pro mě bylo, že něco podobného už vzniklo. Nadchl jsem se a začal víc uvažovat nad tím, jak to udělat trošku jinak, a hlavně v českých poměrech,“ prozrazuje.
„Hudba a víno k sobě prostě patří,“ konstatuje s úsměvem na tváři muzikant, jenž měl k oběma zájmům odjakživa blízko. Na hudební dráhu byla vyslán ještě dřív, než se vůbec narodil. Jeho strýc byl uznávaný trumpetista a právě po něm Němeček zdědil nejen jméno, ale i lásku ke hře na dechový nástroj. Po základní škole nastoupil na konzervatoř v Kroměříži a studia nakonec dokončil v Brně.
Krásy hroznového moku Němeček také objevoval už od mládí, jelikož pochází z jihomoravské rodiny vinařů. „Na každé moravské akci je víno a poblíž vína bývá hudba. Tak jsem dostal nápad spojit to nejen tak, že bude někdo nalévat víno a do toho bude hrát cimbálová muzika, ale posunout to na vyšší úroveň,“ vysvětluje svůj záměr. Cílem projektu je tedy dát dohromady vinařství s moravskou kulturou a moderním uměním.
Němeček se svým nápadem oslovil hudebního skladatele Hanze Sedláře. Ten nabídku přijal i přes své časové vytížení, protože ho nápad už při první zmínce nesmírně zaujal. Trvalo ale dlouho, než se muži vzájemně pochopili a vyjasnili si, co každý z nich od symfonie očekává. „Není to tak, že bych mu vyloženě naservíroval svoje představy. Kdybych věděl jak, napsal bych si to sám,“ směje se.
Po několika schůzkách se ale oba dokázali naladit na stejnou vlnu a práce jim šla od ruky. „Aby naše ze začátku rozdílné představy mohly utvořit jeden celek, snažil jsem se Hanzovi vybraná vína co nejvíc přiblížit. Jezdili jsme do sklípků, poznávali okolní krajinu, chutnali a učili se historii jednotlivých kousků,“ přibližuje Němeček.
Vína do unikátního projektu tvůrce volil pečlivě a s rozmyslem. „Radil jsem se s bratrancem, který je vinař. Pomáhala nám ale hlavně národní sommelierka Klára Kollárová. Popsal jsem jí, jakou máme představu, a společně jsme došli k výsledku,” vysvětluje. Ve skladbách se tak odráží chuť, vůně nebo třeba barva vína, ale i jeho historie a krajina, kde se pěstuje.
Do Symfonie vína nakonec zakomponovali šest odrůd a při rozhodování se inspirovali hlavně rozdělením vinařských oblastí v Česku. „Morava má oblasti čtyři a z každé jsme vybrali jednoho zástupce. V symfonii tak posluchačům představíme Veltlín zelený ze Znojemska, Rulandské bíle ze Slovácka, Pálavu z Mikulova a Frankovku z Velkopavlovicka,” upřesňuje. Za Čechy, které se sice dělí do dvou oblastí, zazní jen jedna skladba. Jako bonus navíc přidali skladbu inspirovanou sektem největšího českého výrobce.
Posluchači před každou částí dostanou k degustaci pohár s vínem, které právě zazní. Koncert tak slibuje zážitek vnímaný hned několika smysly najednou. Dovoluje konzumovat alkohol nejen chuťovými pohárky, ale i sluchem a zrakem. Vystoupení orchestru totiž doplní i taneční pár, který při skladbách předvede krátkou choreografii v duchu moderního tance. Němeček nechce, aby celý projekt skončil u jednoho vyotupení a plánuje ho zopakovat v různých koutech republiky. Má ale ambice prorazit i v zahraničí.
Oba muži se shodli, že chtějí oslovit co největší spektrum posluchačů. „Není to určitě pro někoho, kdo chodí na košty vypít co nejvíce vína. Symfonii jsme vytvořili pro ty, kteří mají rádi víno i hudbu a chtějí si užít pěkný večer. Hudba není posluchačsky náročná, a tak ji ocení i ti, kteří s klasickou hudbou nemají zkušenosti,” přibližuje muzikant.
Ve svém volném čase se všestranný umělec věnuje také mnoha koníčkům, mezi které patří třeba i vaření piva. Spojit orchestr s pivem by ale podle něj bylo až příliš troufalé. „U piva si osobně nedokážu představit, že by něco podobného mohlo vzniknout. Víno má přece jenom oproti pivu v sobě eleganci a pije se na vyšší úrovni. Například v opeře si ve večerní róbě vezmu pohár vína nebo sektu, ale rozhodně ne půllitr s pivem,“ uzavírá se smíchem Němeček.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.