Úterý 10. září 2024  |  Svátek má Irma

Vědci z Brna zkoumali, co ovlivňuje úspěšný vývoj lidského embrya

Tým vědců z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně studoval mechanismy prvního embryonálního dělení, které představuje klíčový vývojový moment lidského zárodku. Podle výzkumníků prostorové uspořádání buněčného dělení, které nastává krátce po oplození, významně ovlivňuje šanci na úspěšný vývoj. Jejich výsledky opravují schémata z embryologických učebnic založená na datech z myší. Aktuální výzkum publikoval vědecký časopis Nature Communications.

Při prvním embryonálním dělení se mateřské a otcovské chromozomy poprvé potkávají. „Nová kombinace genetické informace musí být rovnoměrně distribuována do dvou dceřiných buněk. Jejich dalším dělením pak vzniká celý nový organismus. Zjistili jsme, že prostorová orientace buněčného dělení oplozeného vajíčka není náhodná a významně ovlivňuje šanci na úspěšný embryonální vývoj," uvedl autor studie Volodymyr Porokh z ústavu histologie a embryologie univerzity.

Pochopení těchto mechanismů má zlepšit efektivitu asistované reprodukce a kvalitu péče o páry, které mají potíže s početím. Odborníci uvádějí, že jen zhruba z každého třetího počatého lidského embrya se narodí miminko. O tom, proč je vývoj tak neúspěšný, mají dosud jen omezené informace, protože použití lidských zárodků pro výzkum je přísně regulováno. Brněnský tým využil časosběrné záznamy vývoje embryí pořízené při léčbě neplodnosti ve spolupracujícím centru asistované reprodukce.

„Centra monitorují vývoj embryí více než 15 let. Je to bezpečná technika, která klinickým embryologům pomáhá komplexněji posoudit kvalitu embrya a jeho vhodnost pro přenos do dělohy," sdělila vedoucí výzkumného týmu Zuzana Holubcová. Biologický proces, který výzkumníci zkoumali, trvá dvě až tři hodiny. Záznamy však sbírali více než čtyři roky. „Pak jsme čekali, až klinika obdrží zprávu od pacientů, jak těhotenství dopadlo. Následně každé video analyzovalo několik lidí. Museli jsme nasbírat dostatečné množství dat, aby náš soubor byl reprezentativní," dodala.

Autoři studie zároveň upozorňují na to, že vývoj lidských embryí je do značné míry plastický. Přítomnost některých vývojových znaků, které jsou v klinické praxi tradičně považovány za negativní ukazatele kvality, nemusí nutně znamenat selhání embryonálního vývoje.

Autoři | Foto se svolením Kamily Pokorné