středa 1. prosince 2021 Iva

Akné nebo řídnutí vlasů už nemusí být takový problém, když se svěříte odborníkům

PR článek

Proč je nutné chránit se před slunečním zářením i v zimě? Jak vyzrát na nepříjemné „beďary“? Nebo jak dosáhnout husté kštice bez legendární Bierhanzlovy masti? Nejen o tom jsme si povídali s Alicí Dosedlovou, ředitelkou Chytré lékárny, a s vedoucím lékárny a e-shopu Chytralekarna.cz Mariánem Michalidesem. Věděli jste, že v centru Brna existuje bar, ve kterém vám „barman“ naservíruje nejrůznější prostředky a přípravky určené k ochraně a péči o pleť? 

Letní prázdniny skončily, ale ostré sluníčko se ukazuje ještě i v Babím létě. Je léto obdobím, kdy bychom se měli o svou pleť starat nejvíce?
M.M.: Dalo by se říct, že v létě je kvůli slunci a většímu odhalení těla zatížení pokožky větší, takže by péče měla být intenzivnější. Starat bychom se o ni ale měli každý den. A to jak ze zdravotních, tak z estetických důvodů. 

Jak přesně nám letní slunce škodí?
M.M.: Na pokožku působí UV záření, které urychluje její stárnutí a vznik vrásek nebo dokonce onemocnění. Není to ale jen o létě. V zimě dostáváme odrazem od sněhu mnohem vyšší dávku UV záření. Navíc hraje roli i kombinace s nadmořskou výškou. Ve vyšších polohách propouští atmosféra víc UV záření. V zimě se na ochranu pokožky často zapomíná.

A.D.: Když pleť před sluníčkem nechráníte, vystavujete se riziku kožních problémů jako spáleniny, dehydratace, hyperpigmentace (vznik tmavých skvrn) a samozřejmě rakovina kůže, v tom nejhorším případě.

Co všechno je třeba používat, abychom se o pleť dostatečně postarali?
M.M.: Základem je čištění. A rozhodně nemluvím o vodě a mýdle, ty jsou pro pokožku nejhorší. Nejdůležitější je šetrně ji vyčistit od každodenní zátěže, jakou je třeba smog, ale také životní styl. Stres, rychlá konzumace, únava… To všechno se na pleti projeví. 

A.D.: A kromě čištění je důležitá hydratace a výživa pokožky. To jsou právě věci, které dokážeme diagnostikovat v našem dermocentru. Odhalíme potíže a doporučíme, co pokožka potřebuje. Je třeba obnovovat lipidovou vrstvu pleti, čímž posilujeme její vlastní obranyschopnost – imunitní systém pleti.

M.M.: Současným trendem je posilovat mikrobiom. Na pleti jsou miliardy bakterií a ty, které jsou pro pokožku dobré, je třeba posílit. Právě o to se snaží nový výzkum v oblasti dermokosmetiky. 

Máme tedy takovou kosmetiku nakupovat v drogérii, nebo spíše v lékárně?
A.D.: Určitě v lékárně. Jsou tam proškolení odborníci, kteří znají fyziologii pleti a vědí, co pleť potřebuje. Odborné poradenství v drogériích nedostanete. Kvalitu neurčuje cena, ale odborné doporučení konkrétního produktu, který je dobrý přímo pro vás, pro váš typ pokožky.

M.M.: Na lékárny jsou ze zákona kladeny daleko přísnější podmínky – skladování, teplota, vlhkost apod. Nakupujeme navíc jen od výhradních dovozců. V drogériích není standard tak vysoký, protože to legislativa nevyžaduje. 

Speciální poradenské dermocentrum máte v Brně na Kobližné. V ostatních lékárnách tento servis neděláte?
A.D.: V takovém rozsahu ne, ale dvakrát měsíčně děláme ve většině našich poboček dny s dermo-poradkyní. 

Je běžné, že takové poradenství lékárny poskytují?
M.M.: Základní poradenství by mělo být standardem. Pak jde o to, jestli mají k dispozici nějaký přístroj, který dokáže hlouběji diagnostikovat. Naše heslo je neobyčejná osobní péče, jejímž základem je vždy pár dotazů personálu na zákazníka. To se netýká jen dermokosmetiky, ale i když si někdo přijde pro náplast. Měla by zaznít otázka: „Co vás trápí?“ a pak další, díky kterým zjistíme, jak dokážeme nejlépe pomoct s daným problémem.

Takový přístup není u lékáren úplně obvyklý… 
A.D.: Postavili jsme na tom koncept Chytrých lékáren. Chtěli jsme dělat věci jinak, než bylo ještě nedávno standardem. I proto tomu říkáme neobyčejná osobní péče. Zákazník si nepřichází jen něco koupit, ale postaráme se o něj komplexně. K tomu slouží i karty osobní péče…

Co to je?
A.D.: Naši zákazníci mají karty, do nichž se zaznamenává, co u nás kdy nakoupili a co je trápilo. Vidíme celou nákupní historii, značíme sem alergie a potíže. Můžeme zaznamenat konkrétní požadavky, další návštěvu, kdy je třeba objednat léky atd. Držitelé karet mají také nižší doplatky na léky a zvýhodněné ceny některých dalších produktů a služeb.

Co více ovlivňuje kvalitu pokožky, prostředí nebo genetika? 
M.M.: Běžné problémy jsou dané prostředím. Už jsme mluvili o dehydrataci, čištění a zpomalování stárnutí pokožky. Genetika má vliv například na atopie a ekzémy. Když je jeden z rodičů atopik, je vysoká pravděpodobnost, že se atopie objeví i u dětí. Pokud je ještě třeba alergik nebo astmatik, riziko se rapidně zvyšuje.

A.D.: Pokud je jeden rodič atopik, dítě má 25% pravděpodobnost, že jím bude taky. U obou rodičů je pravděpodobnost vyšší než 50 %.

M.M.: Tohle se v drogérii nedozvíte. První věc, na kterou by se měl prodejce ptát, je, jestli je někdo z rodičů atopik. Pokud ano, je třeba věnovat pokožce ještě větší a pravidelnější péči, protože pokud to zaléčíme v dětství, snižuje se šance, že se ve vyšším věku atopie rozběhne.

Tradičním problémem teenagerů je akné. Chodí s problémy častěji k vám nebo k lékaři?
M.M.: Je to tak půl na půl. Lékaři často doporučí léky, které fungují, ale většinou krátkodobě. Vyřeší akutní stav. Je ale třeba poučit o prevenci a každodenní péči a s tím už lépe pomůžeme v lékárně. 

Jak dokážete pomoct nešťastnému teenagerovi, který přichází s tímto problémem?
A.D.: Pokud to není stav, který vyžaduje speciální léčbu, těžké formy léčené třeba antibiotiky, tak mu pomoct dokážeme. Doporučíme, jak se o pleť starat. Vysvětlíme, že základem je čištění gelem nebo pleťovou vodou a pak přípravky, které jsou na akné cíleně určené. Pokud to zákazníci pravidelně dodržují, výsledek se brzy dostaví.

M.M.: Nejhorší, co můžete udělat, je akné vymáčknout nebo propíchnout jehlou. Do rány se dostanou nečistoty, vzniká zánět a pak jizva. Když se ale akné podchytí v začátku, šance, že vzniknou jizvy, je malá.

Za jak dlouho se takový zákazník raduje z výsledku?
M.M.: Je to hodně individuální, ale viditelné výsledky se dostavují už po jednom měsíci. U někoho to ale může být běh na delší trať.

A.D.: Musíme doporučit i nějaká režimová opatření. Je třeba omezit sladké nebo dráždivá, pikantní jídla. Péče a řešení jsou vždy komplexní, není to o jednom přípravku dvakrát denně.

Chytré lékárny dělají také vlasové poradenství. Co nejčastěji řešíte?
M.M.: Nejčastěji chodí ženy s problémem vypadávání vlasů, což je, mimochodem, jeden z opožděných příznaků prodělání nemoci Covid-19. Pak jsou to genetické faktory, lupy a seboroická dermatitida. 

A.D.: Ženy často řeší tenké vlasové vlákno. Vlasy jsou řídké, ale ne proto, že by vypadávaly, ale vlasové vlákno nemá dostatečný objem. Naše dermo-poradkyně má k dispozici speciální přístroj, kterým se může podívat na konkrétní vlas a říct, co je za potíž. Jakou má strukturu, povrch… Dokáže spočítat vlasové cibulky a doporučí, jaké šampony nebo balzámy je dobré používat. Často to není problém hustoty, ale struktury vlasu.

M.M.: Umíme zjistit i jakou životaschopnost mají vlasové cibulky a zhodnotit, zda má smysl investovat do speciálních přípravků, nebo zda už je stimulovat nedokážeme.

Jak jsou současná věda a kosmetika daleko? Dá se zajistit nový růst vlasů?
A.D.: Myslíte Bierhanzlovu mast? Obávám se, že nic tak zázračného neexistuje. Na trhu už jsou poměrně dlouho prostředky na stimulaci růstu vlasů. Jsou i volně prodejné produkty, které vyživují, dodávají vitamíny, minerály, aminokyseliny, prokrvují pokožku. Je třeba řešit nejen lokální aplikace, ale doplňovat potřebné látky i zevnitř, jako doplňky stravy.

Efekt není trvalý, zázraky neumíme. Existuje mnoho produktů, ale jejich složení je často pochybné. Vždy vybíráme takové, u kterých víme, že mají správné složení. Tohle laik posoudit nedokáže. Takže pokud chcete tento problém řešit, je třeba zajít k odborníkovi a nedat jen na reklamu.

Kromě poradenství děláte ale i další aktivity zaměřené na prevenci?
A.D.: Některé služby nabízíme všem zákazníkům, jsou součástí klientského programu. Na všech našich lékárnách si například můžou zákazníci změřit tlak. 

Nedávno jsme zavedli novinku – tzv. trio služeb. Na každé pobočce máme speciální přístroj, kterým změříme hodnotu cukru, cholesterolu a kyseliny močové v krvi, což je kontrola prevence dny. Konkrétně kyselinu močovou neměří nikdo, v tom jsme jediní. 

M.M.: Taky máme homeopatickou poradnu. Speciální pobočka pro homeopatika je na Kobližné. Děláme diagnostiku chodidla nebo analýzu složení těla – tuku, svalové hmoty, vody. Na základě výsledků doporučujeme režimová opatření nebo odesíláme ke specialistům. A samozřejmě se v průběhu roku účastníme mnoha akcí, které se zaměřují na prevenci. 

  

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Štítky Akné, Pokožka, Pleť, Vlasy

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.