úterý 4. srpna 2020 Dominik

Brno chce do deseti let výrazně snížit emise. Kampaň má připravit lidi na změnu klimatu

Brno dnešním dnem zahajuje novou kampaň „Připrav Brno“, která je určena široké veřejnosti, firmám i institucím a má je informovat o tom, jak se lépe připravit na měnící se klima.

Do roku 2030 chce Brno snížit emise oxidu uhličitého o 40 %

Brno zelenější, ekologičtější a zdravější. To je cílem nové kampaně města Brna „Připrav Brno“, která má širokou veřejnost, firmy a instituce informovat o tom, jak se lépe připravit na měnící se klima. Navazuje tak na loňské září, kdy si město nechalo vypracovat akční plán udržitelné energetiky a klimatu (SECAP). Stopadesáti stránkový dokument obsahuje postup, jak snížit emise oxidu uhličitého a jak lépe šetřit energiemi. Kampaň startuje dnešním dnem a potrvá až do roku 2030.

„Brno jako první město v České republice přijalo akční plán, který obsahuje konkrétní opatření, díky kterým dokážeme snížit emise oxidu uhličitého o čtyřicet procent do roku 2030. Samo město to ale nedokáže, proto úzce spolupracujeme s firmami a dalšími subjekty veřejné i soukromé sféry. A nyní spouštíme osvětovou kampaň pro širokou veřejnost. Jen společně dokážeme připravit naše město i pro budoucí generace,“ uvedl 1. náměstek primátorky Petr Hladík, který má na starost oblast životního prostředí.

Deset tipů jak pomoci životnímu prostředí

Na podporu kampaně vznikl i web www.priprav.brno.cz, který spravují zaměstnanci Odboru životního prostředí města Brna. Lidé se na něm dočtou jak mohou v deseti jednoduchých krocích pomoci snižovat emise CO₂. Web budou zaměstnanci odboru průběžně aktualizovat a doplňovat.

„Novou kampaň lze hodnotit jednoznačně pozitivně. V kontextu státní politiky se stává role měst v ochraně životního prostředí čím dál důležitější,“ sdělil Vojtěch Vomáčka z Katedry práva životního prostředí a pozemkového práva Masarykovy univerzity. Za město však stejně jako za lidi mluví podle Vomáčky zejména činy.

V některých oblastech je Brno úspěšné, příkladem je správa městské zeleně nebo zavádění technologických inovací do městské hromadné dopravy. Jinde má Brno velké rezervy a za srovnatelnými městy zaostává, nebo dokonce postupuje proti deklarovaným cílům. „Marně hledám například cyklostezky, které mi kampaň doporučuje namísto jízdy autem,“ dodal Vomáčka.

Zelenější chtějí být i brněnské instituce a firmy

Novou kampaní chce Brno apelovat i na terciární sektor, který v této oblasti hraje významnou roli. Brněnské firmy se mohou například zavázat k memorandu o dlouhodobé spolupráci na snížení emisí oxidu uhličitého. Organizace zapojené do memoranda zapracují závazky plynoucí z dokumentu do svého běžného chodu a působení.

Na konci února se k iniciativě města zapojilo hned osmadvacet institucí sídlících v Brně. Mezi nimi byly univerzity, Lesy města Brna či Kancelář veřejného ochránce práv.

„Připojení se k memorandu je pro nás přirozeným krokem. Ochranu životního prostředí a zajištění udržitelného rozvoje vnímáme na Masarykově univerzitě jako jednoznačnou prioritu. Dlouhodobě se těmto tématům věnuje řada špičkových pracovišť, ať už je to výzkum vlivu toxických látek na člověka a přírodu nebo vzdělávání k ekologickému podnikání. Zásady udržitelnosti a šetrnosti k životnímu prostředí uplatňujeme také v každodenním provozu desítek budov, ve kterých univerzita sídlí po celé moravské metropoli,“ uvedl dříve rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš.

Doporučenými kroky ke snižování produkce emisí je stavět a rekonstruovat s ohledem na co nejnižší budoucí energetickou náročnost budovy, využívat obnovitelné zdroje, využívat nízkoemisní nebo jiné šetrné způsoby dopravy, šetřit spotřebu vody a budovat retenční plochy či nádrže, dbát na principy cirkulární ekonomie.

Billboardy, reklamy v šalinách a na sociálních sítích

Kampaň bude trvat deset let. Právě rok 2030 je symbolický tím, že k tomuto datu se město zavázalo snížit emise CO₂ o čtyřicet procent. Kampaň bude jak online na sociálních sítích, ale město chce využít i billboardy, reklamy v tramvajích, city lighty v ulicích nebo pouštět videa v různých institucích.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo7 čtenářů

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky Brno, kampaň, ekologie, spolupráce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.