Dnes, 18:30
Vědci z brněnského Honeywellu testují nový vodíkový pohon pro letadla. V budoucnu by nová technologie využívající vodík měla nahradit klasické spalovací motory. Jde o výrazně ekologičtější variantu. Na vývoji pracuje celkem dvanáct firem, brněnský tým však stojí v čele. První let by se mohl uskutečnit v roce 2029.
Brněnský Honeywell testuje nový vodíkový pohon, první let má přijít v roce 2029. Brněnský tým vede vývoj systému, který má nahradit klasické spalovací motory ekologičtější technologií využívající vodík.
„Vyvíjíme celý systém pohonu na vodíkové palivové články, a to od kryogenní nádrže až po vrtuli. Nejde o prototyp, ale o ověřenou technologii,“ vysvětlil koordinátor projektu Miroslav Matoušek.
Nadcházející testy prověří výrobu elektřiny z vodíku a spolupráci všech částí pohonného systému. „Palivové články vyrábějí elektřinu elektrochemickou reakcí vodíku a vzduchu. Tento proces neprodukuje žádné emise oxidu uhličitého a nabízí delší dolet než bateriové systémy,“ dodal technický vedoucí týmu Ondřej Kotaba.
Podle výzkumníků by se nový vodíkový pohon měl uplatnit především u menších letadel pro dvě desítky cestujících, které létají na kratších evropských trasách. „Celou technologii vyvíjíme tak, aby byla škálovatelná pro různé typy letadel. Nebude ale možné ji rovnou nasadit do již existujícího typu letadla, půjde o nové typy letadel, které budou pro tuto technologii uzpůsobené," konstatoval Kotaba.
Součástí projektu je také mobilní laboratoř, kterou vědci z Brna využijí k testům v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy. Po jejich dokončení se zařízení vrátí zpět do brněnského Honeywellu, kde bude výzkum pokračovat.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám