Školáci z Brna se seznamují s novou výukovou metodou, kterou si zdejší učitelé vypůjčili od kolegů z Německa. Speciální výukový postup z Berlína má za cíl, aby školáci společně kriticky uvažovali nad látkou, přicházeli s novými nápady a naučili se lépe komunikovat a spolupracovat.
Základním pilířem novinky pocházející od expertů z Německa je takzvané explorium, což si lze představit jako dílnu učení. Jedná se o tematicky a prostorově upravenou školní třídu, kde děti například sedí v kruhu a společně si lámou hlavu nad nejrůznějšími problémy. Řešení hledají například prostřednictvím pokusů či inovativních experimentů. Se speciální výukovou metodou už pracují například učitelé z brněnského gymnázia ve Vídeňské ulici.
Podle tamějšího ředitele Davida Anderleho je pro školáky nejlepší začít se vzdělávacím postupem už v mateřské škole nebo na prvním stupni základky. „Pokud si děti tento způsob uvažování a práce osvojí, měly by mít možnost v podobném stylu pokračovat i na střední škole,“ sdělil ředitel gymnázia k nové výukové metodě, která má dlouhou tradici v neměckých školách. I proto berlínští odborníci dorazili do Brna, aby si vyměnili poznatky se zdejšími kantory.
„Existují dvě možnosti učení. Klasická cesta spočívá v tom, že těžiště problému vysvětlí učitel, napíše na tabuli vzorečky a doufá, že to studenti pochopili. V exploriu o problému děti přemýšlí a diskutují. Učitel proces pouze doprovází, nikoli jako expert, ale jako průvodce,“ popsal metodu Harmut Wedekind, který se jí v Berlíně věnuje už dvacet let.
Podle protagonisty učících dílen v České republice Karla Vaňka lze metodu jednoduše začlenit do výuky. Jedná se totiž pouze o doplnění běžných hodin, které spočívá v tom, že jdou žáci čas od času do speciální třídy a učí se jinou formu. „Metoda explorií není zajímavá jen pro studenty, ale i pro nové a budoucí učitele,“ uvedl Jiří Nantl (ODS), náměstek hejtmana Jihomoravského kraje, který je zřizovatelem středních škol.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.