Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána

Vědci exhumovali ostatky otce genetiky Mendela. Zkoumali jeho DNA

Oslavy nadcházejícího dvousetletého výročí narození otce genetiky Gregora Johanna Mendela doprovázela v Brně exhumace vědcových ostatků. Kromě kosterních pozůstatků nalezli výzkumníci v rakvi také Mendelovy osobní věci. Nyní se zaměřují na rozbory jeho DNA.

Archeologické výzkumy hrobky na brněnském Ústředním hřbitově se odehrály letos v červnu. Během dvou týdnů vědci odhalili a probádali rakev G. J. Mendela, jež zasahovala až pod základy hrobky. „V průběhu vykopávek se ukázalo, že hrobka je půdorysně mírně posunutá. Museli jsme proto vymýšlet technické postupy, aby se nám podařilo vyjmout cínovou rakev v celku a nepoškodila se,“ vysvětlil ředitel ústavu Archaia Brno Marek Peška.

Při pracích se archeologové dostali do hloubky dvou a půl metru. Ve vědcově rakvi při tom, kromě kosterních pozůstatků, našli také Mendelovy boty, oděv, vzácné kříže i výtisk novin z října roku 1883. Právě z nalezených věcí odvodili odborníci výšku Mendelovy postavy či velikost jeho bot.

Rozbory DNA otce genetiky

Prováděný výzkum se zaměřuje také na vzorky DNA získané z ostatků nalezených v hrobce. Ty vědci porovnávali s DNA získanou z biologického materiálu, který objevili při výzkumech v opatství. „V ochranných overalech jsme zde zkoumali předměty, které Mendel používal. S kolegy jsme procházeli například knihy, kde jsme stránku po stránce hledali kupříkladu vlasy a vousy,“ vysvětlila Dana Fialová z Oddělení genetiky a molekulární biologie Masarykovy univerzity.

Mendelův hrob.

Porovnání potvrdilo, že se vzorky mitochondriální DNA z Mendelovy knihovny shodují s těmi odebranými z ostatků. Výzkum ale stále nekončí. „Bude nás také zajímat, zda sám Mendel neměl ve své DNA některou z variant genů, o nichž dnes víme, že způsobují dědičná onemocnění, která se dědí podle pravidel, jež právě Mendel objevil. Jinými slovy, zda netrpěl predispozicí ke geneticky podmíněné nemoci,“ řekl k dalším výzkumům Michael Doubek z Ústavu lékařské genetiky a genomiky Lékařské fakulty Masarykovy univerzity.

Město Brno dalo souhlas k exhumaci vědcových ostatků v březnu. Věci, které byly při výzkumu nalezeny, budou na základě žádosti Augustiniánského řádu městem darovány. „Jedná se celkem o třicet předmětu. Jsou mezi nimi kříže, cínová rakev, pozůstatky oděvu i obuvi. V rakvi byly také noviny či korálky z růžence,” vyjmenoval náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

Moravský přírodovědec německého původu a opat brněnského augustiniánského kláštera Gregor Johann Mendel se narodil roku 1822 v Hynčicích. Při svém slavném bádání při křížení hrachu představil pravidla, která se vžila jako Mendelovy zákony dědičnosti. Právě těmi položil základ vědního oboru genetika.

Foto Společně, o.p.s, Masarykova univerzita