Počasí dnes10 °C, zítra8 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Happeningem začala anketa Sexistické prasátečko 2013

V Brně byl dnes zahájen už pátý ročník úspěšné soutěže Sexistické prasátečko. Na úvod proběhl happening u sexistické reklamy festivalu Divadelní svět, který v Brně začíná následující den. Reklama zobrazuje nahou ženu sedící u violoncella a muže-mima, který ji zpoza opony sleduje.

Součástí happeningu bylo i přeznačení billboardu na Benešově třídě. I letos mohou lidé posílat své tipy do soutěže na adresu zenskaprava@nesehnuti.cz a rozšířit tak již několik desítek tisíc hlasů zaslaných v minulých ročnících.

Reklama na Divadelní svět je podle NESEHNUTÍ sexistická z několika důvodů. Zobrazuje ženské tělo, které je nahé, respektive zakryté pouze hudebním nástrojem a vše je umocněno tím, že žena je sledována mimem skrývajícím se za oponou.

NESEHNUTÍ v rámci happeningu přelepilo (bez poškození billboardu) violoncello mužskou postavou s hlavou brněnského primátora Romana Onderky, protože město Brno je pořadatelem festivalu. „Chceme tímto vtipem upozornit na to, že reklamu nelze chápat bez sexistického kontextu, který je v ní obsažen. Myslíme si, že městská akce placená z veřejných výdajů, která si klade za cíl být festivalem pro širokou veřejnost a současně kulturní událostí přesahující hranice města, by neměla být prezentována sexisticky,“ objasňuje smysl happeningu Petra Havlíková z Nesehnutí. NESEHNUTÍ současně podalo na reklamu podnět ke krajskému živnostenskému úřadu , který je pro billboardovou reklamu podle zákona dozorovým orgánem. Stejný podnět byl zaslán Radě pro reklamu, která posuzuje reklamy z etického hlediska. „S Radou pro reklamu i dalšími orgány spolupracujeme dlouhodobě. Snažíme se o hlubší vnímání sexismu v reklamě , lepší orientaci dozorců a jejich vyšší aktivitu,“ přibližuje Petra Havlíková. V rámci projektu, který Nesehnutí realizuje spolu s pražskou organizací Otevřená společnost, proto vychází manuál s návodem, jak posuzovat sexistickou reklamu.

Podle NESEHNUTÍ by reklama na veřejnou akci by měla být etická, tedy nesexistická a určená širšímu spektru diváků a divaček. Použitý vizuál navíc ani není ten, který zvítězil ve výběrovém řízení, ale vedení festivalu trvalo na nakonec použitém způsobu prezentace i přes to, že muselo původního vítěze finančně odškodnit. „U hlavního dramaturga festivalu Zdeňka Helbicha jsme se setkali s absolutním nepochopením vybraného vizuálu. Přitom jsme transparentně vyhráli veřejné výběrové řízení, v jehož komisi pan Helbich seděl. Po několika schůzkách a pokusech zakázku dokončit, jsme se rozhodli ze zakázky raději odstoupili.“ dodává Filip Nerad z grafického studia Anymade, které výběrové řízení původně vyhrálo.

Pátý ročník soutěže Sexistické prasátečko navazuje na předchozí tradici, kdy do soutěže pravidelně chodí tipy na takřka sto sexistických reklam a do soutěže kolem deseti tisíc hlasů každý rok. Přehled všech reklam z minulých ročníků mohou lidé najít na stránkách www.zenskaprava.cz. V letošním roce se navíc soutěž rozšíří i na Slovensko, kde bude realizován místním uskupením feministky.sk.

Tisková zpráva

Štítky lidská práva, ženská práva, Nesehnutí, Sexistické prasátečko, reklama, Brno, soutěž, festival, Rada pro reklamu, Roman Onderka, Živnostenský úřad, Slovensko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Happeningem začala anketa Sexistické prasátečko 2013  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.