V Brně byl dnes zahájen už pátý ročník úspěšné soutěže Sexistické prasátečko. Na úvod proběhl happening u sexistické reklamy festivalu Divadelní svět, který v Brně začíná následující den. Reklama zobrazuje nahou ženu sedící u violoncella a muže-mima, který ji zpoza opony sleduje.
Součástí happeningu bylo i přeznačení billboardu na Benešově třídě. I letos mohou lidé posílat své tipy do soutěže na adresu zenskaprava@nesehnuti.cz a rozšířit tak již několik desítek tisíc hlasů zaslaných v minulých ročnících.
Reklama na Divadelní svět je podle NESEHNUTÍ sexistická z několika důvodů. Zobrazuje ženské tělo, které je nahé, respektive zakryté pouze hudebním nástrojem a vše je umocněno tím, že žena je sledována mimem skrývajícím se za oponou.
NESEHNUTÍ v rámci happeningu přelepilo (bez poškození billboardu) violoncello mužskou postavou s hlavou brněnského primátora Romana Onderky, protože město Brno je pořadatelem festivalu. „Chceme tímto vtipem upozornit na to, že reklamu nelze chápat bez sexistického kontextu, který je v ní obsažen. Myslíme si, že městská akce placená z veřejných výdajů, která si klade za cíl být festivalem pro širokou veřejnost a současně kulturní událostí přesahující hranice města, by neměla být prezentována sexisticky,“ objasňuje smysl happeningu Petra Havlíková z Nesehnutí. NESEHNUTÍ současně podalo na reklamu podnět ke krajskému živnostenskému úřadu , který je pro billboardovou reklamu podle zákona dozorovým orgánem. Stejný podnět byl zaslán Radě pro reklamu, která posuzuje reklamy z etického hlediska. „S Radou pro reklamu i dalšími orgány spolupracujeme dlouhodobě. Snažíme se o hlubší vnímání sexismu v reklamě , lepší orientaci dozorců a jejich vyšší aktivitu,“ přibližuje Petra Havlíková. V rámci projektu, který Nesehnutí realizuje spolu s pražskou organizací Otevřená společnost, proto vychází manuál s návodem, jak posuzovat sexistickou reklamu.
Podle NESEHNUTÍ by reklama na veřejnou akci by měla být etická, tedy nesexistická a určená širšímu spektru diváků a divaček. Použitý vizuál navíc ani není ten, který zvítězil ve výběrovém řízení, ale vedení festivalu trvalo na nakonec použitém způsobu prezentace i přes to, že muselo původního vítěze finančně odškodnit. „U hlavního dramaturga festivalu Zdeňka Helbicha jsme se setkali s absolutním nepochopením vybraného vizuálu. Přitom jsme transparentně vyhráli veřejné výběrové řízení, v jehož komisi pan Helbich seděl. Po několika schůzkách a pokusech zakázku dokončit, jsme se rozhodli ze zakázky raději odstoupili.“ dodává Filip Nerad z grafického studia Anymade, které výběrové řízení původně vyhrálo.
Pátý ročník soutěže Sexistické prasátečko navazuje na předchozí tradici, kdy do soutěže pravidelně chodí tipy na takřka sto sexistických reklam a do soutěže kolem deseti tisíc hlasů každý rok. Přehled všech reklam z minulých ročníků mohou lidé najít na stránkách www.zenskaprava.cz. V letošním roce se navíc soutěž rozšíří i na Slovensko, kde bude realizován místním uskupením feministky.sk.
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.