Cyklistický klub Favorit Brno je po šedesát let spjatý s velodromem na Křížkovského ulici v těsném sousedství výstaviště. Brno a tělovýchovná jednota nyní jednají o přesunu cyklistického oválu do Komárova, kde vzniká území se sportovními zařízeními. Nový areál by měl stát mezi 350 až 400 miliony korun.
Stávající betonový ovál má délku 400 metrů a je částečně zastřešený. I když se jedná o jednoznačně nejlepší velodrom v Česku, dokonce i bývalém Československu, už dlouhodobě nevyhovuje stávajícím vysokým nárokům dráhové cyklistiky evropské nebo světové úrovně. V současnosti je již běžný standard plně zastřešený velodrom s dřevěnou dráhou o délce 250 metrů. Takovým velodromem Česká republika nedisponuje a nejbližší stánek tohoto charakteru je ve Vídni.
„Záměrem města Brna je připravit pro rychlostní cyklistiku velodrom, který splňuje parametry pro špičkovou dráhovou cyklistiku a odpovídá tradici, kterou tento sport v Brně má,“ uvedl investiční náměstek primátora Richard Mrázek. „Vznikne tak jediná hala v České republice, respektive na území bývalého Československa, kde bude možné pořádat evropské i světové šampionáty,“ zdůraznil Jaroslav Suchý, radní pro školství a sport.
Financovat by ji spolu s městem Brnem by měla také ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a dále obrany. Ministerstvo obrany proto, že v Brně působí Dukla, armádní klub dráhové cyklistiky, který sdružuje reprezentanty dráhové cyklistiky. Předpokládaná cena má být 350 až 400 milionů korun s tím, že je možné stavbu dokončit v roce 2020.
Objekt velodromu, tj. samotná cyklistická dráha a k ní další navazující objekty vlastní TJ Favorit Brno a stojí na pozemcích, které z drtivé většiny patří akciové společnosti BVV, jejímž stoprocentním vlastníkem je město Brno. V současnosti z podnětu města Brna soudní znalec připravuje ocenění staveb cyklistického areálu u výstaviště.
„Nový velodrom v Brně se špičkovými parametry je naší dlouholetou snahou. Uvítali bychom jej nejen my v TJ Favorit, ale i další cyklisté. Žádný takový totiž v České republice ani Slovensku není,“ zdůraznil předseda TJ Pavel Havránek.
Současný areál velodromu poskytuje finanční zdroje, které slouží k podpoře sportovní činnosti TJ. Jedná se o příjmy z pronájmů objektů i vlastního velodromu při nejrůznějších akcích.
„Zachovat dlouhodobou ekonomickou soběstačnost TJ Favorit Brno postavenou na obdobných principech jako fungují doposud, máme jako jeden z klíčových cílů při jednání se zástupci města Brna. Bez těchto zdrojů si jen těžko dovedu představit existenci Favoritu Brno v takovém rozsahu, jako je nyní. Jsem rád, že postoj města je v této věci pozitivní a jednání směřují k naplnění tohoto cíle.“ dodal místopředseda TJ Luděk Telecký.
První cyklistické závody v Pisárkách se na tehdejší Bauerově rampě konaly již v roce 1889. Což byla předchůdkyně dnešního velodromu. Název nesla po majiteli pisáreckého cukrovaru Viktoru Arnoldu Jakobu Bauerovi, který finančně podpořil její stavbu. Původně měla hliněnou a antukovou dráhou, která dostala postupně asfaltový a betonový povrch. Vybudováno bylo osvětlení, bariéry a další zázemí. Střechu pak velodrom dostal ku příležitosti mistrovství světa v roce 1969. Velodrom hostil i světový šampionát v roce 1981.
TJ Favorit byla založena před 60 lety a po celou tuto dobu má základnu na velodromu u výstaviště. V minulosti byly již plány na výstavbu nového velodromu, a to jednak v místě stávajícího oválu nebo poblíž u řeky Svratky.
Nový velodrom bude také tématem jednoho z bodů oslav TJ Favorit Brno, které budou vrcholit 15. září od 16 hodin až do pozdního večera na velodromu a budou spojeny s mezinárodním bodovacím cyklistickým závodem Přilba Moravy, který píše svoji historii od roku 1939.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.