Papírnám Brno, které vyrábí především školní sešity a záznamní knihy, se podařilo uspět v tendru OSN na dodávku sešitů do Afriky. Slibují si od toho, že by se mohlo podařit zvrátit mírný sestupný trend výroby sešitů v Česku. Celkový prodej sešitů v Česku klesá v posledních letech zhruba o tři procenta ročně, loni se jich prodalo 2500 tun.
„Smlouva na sešity pro OSN je vždy na dva roky. Uspěli jsme nyní v konkurenci asi 20 asijských firem, evropské už se do tendru ani nehlásí. Nejde však o dodávku konkrétního množství, ale záleží na poptávce. Nyní chystáme čtyři kamiony do Dánska. Případně se ještě sešity vozí v kontejnerech do Číny, kde se kompletují do větších setů," uvedl obchodní ředitel Tomáš Hudec.
Jinak firma vyváží převážně do sousedních států a do Maďarska, export tvoří zhruba třetinu. Další třetinu tvoří prodej velkoobchodům a zbývající řetězcům. „Jsme ve všech kromě Globusu," poznamenal Hudec.
Každoročně se vyrobí v Brně okolo 25 milionů sešitů, na ně a další výrobky se zpracuje 4000 tun papíru. Kromě sešitů, které tvoří gros výroby, se v Brně dělají také záznamní knihy či bloky. „Pokles souvisí především s elektronizací a také s tím, že starší děti už nekupují sešity, ale používají kroužkový blok s vkládáním listů," řekl Hudec.
Zhruba deset procent tržeb Papírnám plyne také z výroby umělohmotného nádobí, tedy kelímků či misek. „To je růstový segment. Zájem je především o dvojdílné misky pro odvoz obědů z restaurací," řekl Hudec. Růst souvisí s čím dál větší oblibou dovozu jídla.
Zatímco kdysi si papírny vystačily s jedním designem pro všechny sešity na dlouhá léta, v současnosti je potřeba designy měnit. „Jednou za rok by to bylo ideální, ale například obálka sešitu se kvůli odpisům flexotiskových technologií mění jednou za čtyři roky. Spolupracujeme s grafiky, kteří nám dělají návrhy a ty nejlepší si vybíráme. Máme však i 'držáky'. Například desetilistové sešity pro první a druhou třídu jsme měli osm let a rozhodli jsme se je ponechat dalších osm," uvedl Hudec. Práci na designu však často zakryje požadavek učitelů dávat sešity do igelitových obalů, které bývají barevné.
Každý rok také firma přichází na trh s novinkou. Letošní je notový sešit A4, v němž je odstup řádků notové osnovy dvojnásobný proti běžným sešitům a je určený především menším dětem a uměleckým školám. Dříve se podařilo uspět například s novinkou sešitu pro první stupeň, v němž je ve spodní čtvrtině strany pod řádky bílé místo na obrázky.
Aktuálně už jsou firemní sklady prázdné. „Do řetězců dodáváme od května do poloviny července a v říjnu zahájíme výrobu pro školní rok 2018/19," vysvětlil Hudec. Firma má 90 zaměstnanců a je problém sehnat především lidi do výroby, obzvláště zámečníky. „Stává se, že když odejde do důchodu, pořídíme novou technologii, která potřebuje místo dvou lidí jednoho," popsal současnou situaci Hudec. Loňské tržby mírně přesáhly 170 milionů a kolem této částky se pohybují od roku 2011.
Brněnský podnik patří do skupiny KRPA holding, která vlastní ještě několik českých podniků, které se věnují výrobě z papíru.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.