Rok 2020 odhadl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek jako mezník, kdy by mohly být všechny trolejbusové a autobusové spoje zajišťované nízkopodlažními vozy. U tramvají očekává, že by to mohlo být zhruba po roce 2025. Obměna těchto vozidel je dražší a s ohledem na životnost tramvají také delší.
Možná už příští rok se přiblíží počet autobusových spojů, na kterých budou jezdit nízkopodlažní vozy, 95 procentům. V posledních třech letech se totiž podařilo obměnit více než třetinu z 300 autobusů. "Máme požádáno o dotaci na nákup dalších 60 autobusů na stlačený zemní plyn, už je soutěžíme," řekl Havránek. Nyní zbývá v provozu 69 starších vozů Karosa.
V jihovýchodní části města, kterou obsluhují garáže Slatina, by mohly být některé linky plně nízkopodlažní už příští rok. Vysokopodlažní autobusy totiž zůstanou v garážích Medlánky. "Už teď jsou některé linky vypravované ze Slatiny téměř kompletně bezbariérové. Problém bude zatím na okružních linkách či lince 67, kterou vypravují obě vozovny," řekl provozní ředitel Jan Seitl. Později, i když budou na linky jezdit nízkopodlažní vozy, nebudou všechny spoje garantované jako bezbariérové, protože staré autobusy budou připravené v záloze.
Ze 144 trolejbusů zůstává bariérových už jen 33, a to převážně typu 14Tr, které Brno kupovalo do poloviny 90. let. Výrazný posun nastal loni, kdy přišlo do provozu 30 kloubových trolejbusů 31Tr. "Máme v plánu nákup dalších 30," poznamenal Havránek.
U tramvají se podařil výrazný posun letos díky nákupu 20 nových tramvají od Škody a také zařazení nových Varií. I tak je však podíl nízkopodlažních vozů zatím lehce pod 50 procenty. Celkově je v provozu 358 tramvají. Za dva roky skončí program Vario, díky němuž bude nejvytíženější linka 1 kompletně nízkopodlažní. "Diskutujeme, jakým směrem obnovy se vydáme dál. Zda budeme nakupovat nové stoprocentně nízkopodlažní tramvaje, nebo budeme modernizovat. Rozdíl je ekonomický a také je potřeba brát ohled na zaměstnanost v našich ústředních dílnách," upozornil Havránek na to, že tramvaje Vario se montují v Brně.
Podle Seitla by se měly brzy objevovat v jízdních řádech symboly, na které si zatím zvykli cestující na lince 8, kterou zajišťují vozy KT8. "Jen asi u pěti spojů je poznámka, že jede bariérové vozidlo. Postupně chceme označovat spoje s vysokopodlažním a ne s nízkopodlažním vozidlem," vysvětlil Seitl. A blízko je doba, kdy bude pod některými jízdními řády poznámka, že bezbariérové jsou všechny spoje.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.