čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Nesehnutí zahájilo další ročník soutěže Sexistické prasátečko

Brněnská nezisková organizace Nesehnutí dnes zahájila osmý ročník soutěže o anticenu Sexistické prasátečko. V něm se vyhlašuje nejsexističtější reklama, která zužuje vnímání ženy na objekt erotických představ. Lidé mohou nominace posílat přes web až do 30. září.

Organizátoři na zahájení ročníku pro zpestření u některých reklam z minulosti prohodili role muže a ženy, uvedla v tiskové zprávě za organizátory Kristýna Pešáková.

 "Co kdybychom v reklamách neodkazovali na zvětšování prsou, ale penisů? Byl by to pro společnost stále běžný vtípek? Přeznačením reklam nechceme naznačit, že to, co se nyní v sexistických reklamách děje ženám, by se mělo dít i mužům. Ale snažíme se ukázat, že není náhodou, že v rolích objektů sexuální touhy či pečujících o domácnost a děti vidíme častěji právě ženy než muže," uvedla Pešáková.

Organizátoři upravili například reklamu na hnojivo. Na ní byly dvě ženy, jedna se smutným obličejem a malými jablky u prsou a veselá s velkými jablky. Místo nich se objevili muži s malou a velkou okurkou v rozkroku a sloganem "Čím větší okurka, tím více salátu".

Organizátoři chtěli při zahájení letošního ročníku ukázat nejčastější typy sexistického zobrazování. "V historii soutěže stále vídáme ženy zobrazované jako objekty, vídáme zdůrazňování ideálu krásy i reklamy estetizující násilí. Rádi bychom upozornili, že některá zobrazení žen jsou častá, ale muži se do podobných poloh dostávají jen málokdy," popsala smysl přeznačených reklam Pešáková.

Za sedm let soutěže už Sexistické prasátečko ukázalo zhruba 700 reklam. Účelem není pouze na sexistickou reklamu poukazovat, ale také se bavit na účet špatné reklamy. Cílem je prostředí reklamy kultivovat. Jak však Pešáková upozorňuje, k sexismu už sahají i respektované instituce, jako jsou vysoké školy či jejich fakulty nebo politické strany. "Ty přitom nespadají pod zákon o regulaci reklamy. Pokud tedy zobrazují něco neetického, společnost se tomu nemůže nijak bránit," poznamenala Petra Havlíková z Nesehnutí.

Právě reklamy stran či škol se umisťují v poslední letech vysoko. První sice loni skončila reklama na erotický klub, na druhém místě už však bylo dílo brněnské VUT a třetí ODS z Prahy 8. Před dvěma lety zase uspěla zlínská ČSSD a havířovská TOP 09.

Tisková zpráva
 

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.