čtvrtek 23. ledna 2020 Zdeněk

Štefánikova ulice se promění v městský bulvár

Jednou z dalších důležitých ulic v centru města, která v příštích letech projde rekonstrukcí, je ulice Štefánikova. V případě této důležité tepny však nepůjde jen o nutnou obnovu technické infrastruktury a rekonstrukci ulice ve stávajících parametrech, k níž došlo například na Minské ulici či třídě Milady Horákové.

Současná podoba a šířka Štefánikovy ulice nabízí ideální příležitost k celkové kultivaci veřejného prostoru tak, aby ulice mohla ožít a sloužit jako městský bulvár. Ulice totiž poskytuje dostatečný prostor, aby se zde cítili komfortně jak pěší a cyklisté, tak cestující městskou hromadnou dopravou i řidiči automobilů, obyvatelé ulice a vlastníci tamních nemovitostí,“ uvedl náměstek primátora Richard Mrázek.

Jak nejlépe si s tímto prostorem poradit navrhuje architektonická studie, kterou vytvořila firma Platforma architekti. Jde o aktualizaci dřívějších záměrů.

Studie bude nyní sloužit jako podklad pro projektovou dokumentaci, která se bude připravovat pro územní a stavební povolení.

Než začali architekti plánovat novou podobu ulice, zeptali se uživatelů tohoto veřejného prostoru, co od něj očekávají. Požadavky od dopravního podniku, policie, sdružení cyklistů či městských částí a dalších účastníků poté spojili do této studie.

Současný stav

V současnosti má ulice charakter spíše dopravní stavby s preferencí osobních automobilů. Často zde dochází k překračování povolené rychlosti v obci. Když se k tomu přidá hluk tramvají, je ulice nepříjemně hlučná a spíše než městský bulvár připomíná výpadovku z centra města.

Problémem je také parkování – více než třetina řidičů zde parkuje v rozporu s dopravními předpisy. Parkovací místa navíc zasahují do chodníku a narušují prostor pro pěší.

V několika úsecích ulice je špatně řešeno nakládání se směsným komunálním odpadem. Kontejnery jsou volně a bezprizorně umístěny v ulici. Bývají často přeplněny a způsobují tím nepořádek na ulici.

Záměr modernizace ulice

Záměrem studie je návrh nové podoby ulice tak, aby se stala kultivovaným veřejným prostorem převážně pro pěší, zároveň respektující dopravní obsluhu této ulice, včetně dopravy v klidu. Studie vychází z podkladu zpracovaných studií z roku 2005 a 2008. V podstatě zachovává návrh dopravního řešení studie z roku 2005.

Ponechává převážnou část stávajících stromů. Ty, které bude nutné vykácet, doplňuje stromy novými. Výsadba respektuje inženýrské sítě.

Místo volně umístěných popelnic a kontejnerů navrhuje studie podzemní kontejnery, ty však budou umístěny jen tam, kde to umožňují inženýrské sítě.

Vize / priority     

  • Chodec: Prioritou je uvolnění a vytvoření otevřeného parteru plného obchodů a služeb, sloužícího hlavně chodcům
  • Cyklista: Cyklista jako nedílná součást tohoto parteru a ulice
  • Tramvaj: Tramvaj je hlavním propojením jednotlivých uzlů ulice s ostatními částmi města, je situována na zeleném pásu.
  • Zeleň: Převážně vzrostlá zeleň v podobě stromů v aleji, kterou doplní zelený tramvajový pás
  • Parkování: Vytvořit parkování tak, aby co nejméně rušilo charakter ulice. Parkovací místa budou nově situována tak, aby méně zasahovala do chodníků.
  • Automobil: Prioritou je zklidnění automobilové dopravy v ulici, která však stále zůstane důležitou městskou tepnou.

Tisková zpráva

Foto Platforma Architekti

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.