Adventní trhy s názvem Brněnské Vánoce 2015 byly měsíc trvajícím festivalem, který každý den na náměstí Svobody a v Radnické ulici přinesl kulturní a gastronomický program a proměnil obě lokality v centrum vánočního dění.
Logisticky a produkčně náročnou akci pořádalo Turistické informační centrum města Brna, letos v moderním pojetí a s jednotným vizuálem. Novinek Brněnských Vánoc 2015 bylo hned několik.
První bylo zavedení systému vratných obalů na trhy v centru města. Plošné zavedení systému na akci trvající více než měsíc se v rámci České republiky povedlo poprvé. Přes počáteční obavy prodejců systém fungoval bez výrazných problémů. Hrníčky a kelímky si návštěvníci oblíbili a tak i po Vánocích zůstávají součástí brněnských domácností. Vyplývá to z průzkumu Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, kdy 43 % dotazovaných si odneslo vratný obal domů jako suvenýr. Podle informací dodavatele systému, tedy Spolku pro tradiční Vánoce, v oblibě jednoznačně zvítězily hrníčky. Těch si lidé odnesly 52 %, vratných plastových kelímků pak 6 %.
Novinkou také bylo zapojení technologie ENPLUG, která zaujala především mladé návštěvníky na náměstí Svobody. Prostřednictvím Instagramu sdíleli selfie fotografie s hashtagem „brnenskevanoce“ a ty se v krátkých intervalech střídaly na velkoplošné obrazovce u pódia. Na Instagramu se nakonec objevilo 1 227 příspěvků.
Letos se také poprvé četlo dětem, a to každý podvečer z pódia na náměstí Svobody. Oblíbené knížky představilo osmnáct brněnských osobností, mezi kterými nechyběli zpěvačka Ilona Csáková, herci Tomáš Sahger a Stanislav Slovák, sportovci Petr Švancara a Šárka Kašpárková ani primátor Brna Petr Vokřál.
Nakonec i speciální edice vánočních suvenýrů byla novinkou. Nejoblíbenějším a nejprodávanějším suvenýrem se stala placka s půlvločkou. V Brně si tento suvenýr z trhů odneslo téměř 250 návštěvníků.
Nejzajímavější čísla z Brněnských Vánoc 2015:
Facebooková stránka - 3 858 fanoušků
Instagram - 1 227 příspěvků
Brožura Brněnské Vánoce - 23 000 kusů
Stánky 58 stánků na náměstí Svobody, 8 stánků v Radnické, 7 stánků pro neziskové organizace na nádvoří Staré radnice
Vánoční strom 13 metrů vysoký smrk ztepilý, v anketě hlasovalo 4291 lidí, pro vítězný strom pak 2953
Charita sbírka Českého červeného kříže vynesla 581 421 Kč
vánoční charitativní polévka - 4 132 Kč
Suvenýry - nejprodávanějším suvenýrem byla placka s půlvločkou – prodáno 241 ks, rozdáno při vánočních akcích 320 ks
Kulturní program hudební vystoupení obstaralo 50 kapel, sborů, skupin, odehrálo se 22 divadelních představení v režii 13 divadel, zimní kino vysílalo 13x, 18 osobností četlo dětem, vystoupilo 19 ZUŠ a dětských uměleckých souborů, 21 brněnských základních škol, 5 mateřských škol
Průzkum spokojenosti se zavedením systému vratných obalů (průzkum zpracovala FSS MU v Brně v termínu 15. – 19. 12. 2015 na náměstí Svobody a Zelném trhu, počet respondentů: 650)
66 % respondentů si myslí, že vratné obaly rozhodně pozvedly kulturu konzumace nápojů
68 % respondentů si myslí, že vratné obaly jsou rozhodně ekologičtější než jednorázové kelímky
64 % respondentů si myslí, že z vratných obalů se rozhodně pije lépe než z jednorázových
67 % respondentů si myslí, že rozhodně ubylo odpadků
9 % respondentů rozhodně bere vratnou zálohu za obal jako nepříjemnou komplikaci
43 % respondentů si odneslo vratný obal domů jako suvenýr
86 % respondentů si myslí, že systém vratných obalů je lepší než jednorázové kelímky
81 % respondentů je pro zavedení tohoto systému i na dalších akcích
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.