Vysoká efektivita, jednoduchá obsluha a především možnost získat okamžitou zpětnou vazbu od desítek i stovek obyvatel v řádech minut. Nástroje, vyvinuté původně pro krizové řízení, ulehčují život obcím. Pomáhají informovat občany, pořádat obecní referenda, ale také svolávat dobrovolné hasiče nebo hlídat seniory.
To vše za částky v řádu jednotek korun. Úplnou novinkou je komunikace pomocí automatických hlasových zpráv. Jde o nástroj, který umožňuje paralelně vytočit až několik stovek telefonních čísel a přehrát jim zadaný vzkaz. Ovládá se přes webové rozhraní, kam je možné buď nahrát hlasovou zprávu z audiosouboru, namluvit v systému, nebo zadat text, který nástroj pomocí pokročilé syntézy hlasu převede do řeči. Zároveň je možné vytvářet různé jednoduché, ale i větvené ankety, které příjemce hovoru pomáhá odpovídat pomocí klávesnice mobilního telefonu.
Automatické hlasové zprávy pod obchodním názvem Mobilní rozhlas letos v létě představila brněnská společnost Neogenia. Mezi její klienty již patří celá řada samospráv. Pro ně jsou totiž hlasové zprávy efektivním způsobem, jak organizovat členy samosprávy, hasičské jednotky nebo občany v nenadálých situacích. Zatímco telefonování desítce osob běžným způsobem může zabrat desítky minut, Mobilní rozhlas to zvládne během dvou minut. Telefonnímu hovoru navíc lidé přisuzují velkou důležitost a reagují na něj v naprosté většině případů.
Starostové získali neocenitelného pomocníka
„Naše obec využívá službu Mobilní rozhlas v anketách. Vzkaz namluvím přímo já, tedy starosta obce, kterého občané poznají po hlasu, a tudíž okamžitě zjistí, kdo jim volá. Uskutečnili jsme již několik rozesílek hlasových zpráv. Díky automatické analýze máme přehled, jak si vedly, a například vidíme i to, že hovor akceptuje v průměru 96 % příjemců a většina z nich se také vyjádří pomocí tlačítkové volby na telefonu. Pro obec jsou to vždy užitečné názory, jako v případě, kdy jsme pomocí ankety zjišťovali, zda je zájem o prodloužení otevírací doby sběrného dvora. Naši občani jsou z tohoto systému nadšeni, vtahuje je do děje a mají možnost spolupodílet se na chodu obce. Říkají, že se obec pohnula do 21. století. Provoz služby přitom nikterak zvlášť nezatěžuje obecní rozpočet a obsluha probíhá přes na míru připravené webové rozhraní,“ řekl Martin Habáň, starosta obce Březina.
Hasiči neztrácí drahocenné minuty
Dobrou zkušenost mají také dobrovolní hasiči v brněnské části Královo Pole, kteří službu Mobilní rozhlas používají ke svým zásahům. S její pomocí zajišťuje velitel zásahu svolání mužstva do akce. Zavolá na předem nastavené číslo, čímž prostřednictvím systému Mobilní rozhlas spustí poplach, automaticky vytočí telefonní čísla členů hasičského sboru a ty informuje o události. „Při výjezdu jsou pro nás zásadní vteřiny. Volat každému hasiči v družstvu jednotlivě je vzhledem k okolnostem v podstatě nereálné. Tímto způsobem získám časovou výhodu a vím, že se zpráva dostane ke všem členům týmu,“ řekl Jan Šrůtek, velitel dobrovolných hasičů Brno - Královo Pole.
V tuto chvíli je jim na míru připravovaná nová verze služby, která vznikla na základě jejich požadavků přímo z praxe. Služba získá od hasičů zpětnou vazbu, a to díky volbě klávesy na telefonu. Tím dokáže zjistit, kdo z hasičů se může zúčastnit zásahu a do kolika minut bude přítomen na hasičské stanici, čímž velitel okamžitě získá cenné informace pro další organizaci jednotky. Velkou výhodou je, že službu bude možné plnohodnotně obsluhovat jen pomocí volání či SMS zpráv (tedy i bez přístupu k internetu), což je v krizových situacích zásadní.
Senioři jsou pod kontrolou
Využití zprávy nachází také v dalších případech. Například při kontrole seniorů při extrémně teplých dnech. Pomocí automatických zpráv je možné až několikrát denně zjistit, zda je senior v pořádku a nepotřebuje pomoc. „Senioři se naučili stisknutím tlačítka informovat o tom, že nepotřebují pomoc. Pokud hovor zvednou, ale nechají jej bez reakce, automaticky se zaznamená hlasová stopa – slyšíme tedy, jestli senior například nevolá o pomoc.
Pokud hovor nezvedne, systém nám tuto informaci v reálném čase sdělí a hovor za několik minut zopakuje. Pokud senior nereaguje ani tehdy, lze nastavit proces, který automaticky vyšle záchrannou službu a ta mu pomůže,“ uvedl Jaroslav Dvořák, místostarosta obce Jankovice. Obecní úřad díky této službě může poskytnout pomoc, na kterou by jinak neměl čas ani peníze.
Kvalitnější komunikace s kýmkoliv
Služba Mobilní rozhlas podle jejích tvůrců doplňuje a zásadním způsobem rozvíjí komunikaci obcí s občany. „Spustit v obci systém informování občanů hlasovými či SMS zprávami není nic složitého. Potřeba je pouze počítač s připojením k internetu. Ovládání se naučí kdokoli v průběhu několika minut. Pro starosty, kteří nemají kontakty na své občany, máme připravené sběrné dotazníky, které mohou vhodit do schránek obyvatel, přihlášení ke službě je samozřejmě možné také přes internet,“ řekl Ondřej Švrček, CEO Neogenia, provozovatel služby Mobilní rozhlas.
Služba se zahraničními ambicemi
České řešení, které společnost Neogenia představila také na technologickém veletrhu v Barceloně, navíc zaujalo také v zahraničí. Systém totiž dokáže rozesílat zprávy i v cizích jazycích, problém není ani v zaslání hlasové zprávy do zahraničí. V současné době se tedy zvažují možnosti nasazení u příhraničních obcí, kde by služba pomáhala starostům a jejich samosprávám na obou stranách hranice.
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.