Počasí dnes10 °C, zítra6 °C
Úterý 23. dubna 2024  |  Svátek má Vojtěch
Bez reklam

Investujete? Používejte rozum, ať nenaletíte podvodníkům

Mezi základy finanční gramotnosti bezesporu patří i systematické zhodnocování volných finančních prostředků – investování. Uvědomuje si to stále více Češek a Čechů. To je dobře. Bohužel, ne vždy k tomu volí optimální nástroje, či lépe řečeno optimální zprostředkovatele investiční činnosti. Vězte, že nemusíte mít hned doktorát z finanční matematiky, abyste předešli řadě základní investiční chybě: nenaletět podvodníkovi!

V investování platí, že výše potenciálního výnosu je přímo úměrná výši rizika investice. Pojem riziko by si však měl držet striktně svůj investiční význam, tj. vztahovat se pouze k finančnímu produktu a ne k subjektu zprostředkovatele investice, jemuž své vydělané  peníze svěřujete. A zde je kámen úrazu.

V posledních 10 letech se v České republice vyrojilo několik desítek nesolidních firem s cizokrajně znějícím názvem, jejichž poradci bez adekvátního vzdělání, pardon  „investiční experti“, běhají po schůzkách v kavárnách a řetězcích rychlého občerstvení, loví duše omašličkovanými sliby o mimořádných výnosech jejich produktů a používají přitom libovolná spojení sexy přídavných jmen (dynamické, dubajské, diamantové, asijské, thajské, platinové, flexibilní, zlaté, podílové, brazilské, rostoucí – emerging, švýcarské...) a fundovaně se tvářících podstatných jmen (cenné papíry, fondy, trusty, dluhopisy, akcie, obligace...). To prokládají naučenými historkami o tom, jak oni již mají vyděláno, životními moudry a zkomolenými citáty známých investorů, filozofů a kapitánů světového průmyslu, pronášenými ledabyle v investorském žargonu, nekonečnými sliby a hlavně spoustou cizích slov, o jejichž skutečném významu nemají ani potuchu.

Pokud jste zatím  podobného podvodníčka nepotkali, „nezoufejte“ – naše republika je příliš malá na to, aby na vás ten „váš“ bývalý barman, obchodní zástupce, skladník, účetní, neúspěšný sportovec, ale v současnosti superúspěšný investiční guru někde nečekal. Jeho revírem je vaše peněženka a jeho tempo je vražedné. Možná vám jej doporučí známý, možná to bude váš dávný spolužák, možná si vás najde ve vyhlášeném klubu krajského města, populárním fitness centru nebo na golfu. Buďte připraveni. Zde je pár rad do začátků budování důvěry, protože „všechno je to o důvěře“, jak s oblibou říkají...

  1. Zapojte zdravý rozum. Skutečně věříte, že důležitě se tvářící mluvka bez jakéhokoliv finančního vzdělání, který absolvoval pofidérní několikadenní kurz a schází se s vámi u vás doma či v kavárně, protože sídlo jeho firmy je kdesi ve Švýcarsku, v Rakousku, v Dubaji, na Kypru či v Karibiku („Ty daně, vždyť to znáte...“), šermuje koženým diářem s logem firmy a chce se s vámi jen tak pro nic za nic podělit o návod na sestrojení investičního perpetum mobile, představuje vaši cestu ke kvalitnějšímu životu? Ale jděte. Proč by to ten člověk dělal proboha? Každopádně buďte ostražití. Strategií podobných prodavačů teplé vody je, že při schůzkách padne nejmíň stovka rádoby konkrétních informací, které mají jediný účel – zaměstnat vaši hlavu přemýšleným o podrobných věcech tak, abyste ztratili potřebu hodnotit schůzku s nadhledem a chladným úsudkem. Právě to však musíte po každém takovém setkání udělat!
  2. Nevěřte pohádkám. Váš investiční king si o vás určitě něco zjistil a tomu přizpůsobí svoji strategii zahájení dialogu. Možná to do vás začne hustit od první minuty, aby vám nedal šanci zapochybovat, že partnerství jsou peníze. Možná prokoukne vaši nedůvěru a zvolí opačnou strategii – začne hovořit o tom, že vy nejste pro spolupráci vhodný typ, ale že se s vámi sešel na doporučení kamaráda, na kterém mu záleží a kterému už vydělal „hooodně“ peněz. Možná se bude tvářit nedostupně, protože si již díky svým investičním úspěchům naštěstí může vybírat, s kým bude spolupracovat. Každopádně počítejte s tím, že v jeho příběhu bude hodně bohatství, hodně milionů, hodně jachet a drahých aut, hodně cestování, desítky zážitků z pětihvězdičkových hotelů a také pár prozřetelných odkazů na budoucnost vašich dětí či na zajištění vašeho důchodu, který by přeci nikdo nechtěl dobrovolně trávit v zemi bez moře a s tak proměnlivým počasím, že? Nevěřte mu ani slovo. Kdyby to tak bylo, nelákal by z vás pravidelnou investici od tisícovky měsíčně, ze které uvidí na provizi pár stovek.
  3. Ignorujte čísla o minulé výnosnosti. Povídá se s vámi strašně fajn, lidsky jste si sedli. Když už jste se tedy sešli, tak vám mluvka něco poví o investičních produktech. V nich bude žonglovat důvěru vzbuzujícími ubezpečeními a hlavně závratnými výnosy, které bude porovnávat s vaším „běžňákem“ (běžným účtem) nebo „spořákem“ (spořicím účtem). Jenže srovnávat nesrovnatelné ani ohlížet se do minulosti k investování nepatří – přesně tohle solidní investiční poradce, legitimní podílový fond ani „obyčejný“ bankéř z důvěryhodné banky nikdy nedělá. Garantovat výnos totiž nejde. Když v minulém roce červenec propršel, bude pršet i letos? Kdo ví? Minulost proto nechte minulostí a zajímejte se o to, zda váš „samozvaný Warren Buffett“ poskládá portfolio produktů s ohledem na individuální požadavky výnosnosti, míry rizika a časového horizontu, který chcete investovat. Zajímá se jen o určité produkty? Divné. Může vám poradit, do čeho byste měl investovat ve vaší bance, když mu nejde o vlastní byznys? Ne? Divné. Ptejte se na garantovaný výnos jeho investic – když za ně strká ruku do ohně, dá vám ji? Ne? Divné. Nechte si podrobně vysvětlit, proč bystě měli využít jeho produktů a ne produktů ve vaší bance, která jistě nabízí investice do podílových fondů po celém světě za výhodnějších podmínek... Nechce se o tom bavit? Divné.
  4. Nehledejte kauzalitu tam, kde není. Váš investiční guru bude mezi historkami o tom, že Monako již není, co bývalo, nebo že sehnat dobrého krejčího je dneska těžší než udělat milion dolarů na devizovém trhu, zmiňovat i lidi, kteří jeho služeb využívají – vaši kamarádi, vaši bývalý spolužáci, vaši kolegové, známí podnikatelé, populární sportovci, miliardáři, politici a bůh ví kdo ještě. Jenže – nehledejte příčinnou souvislost tam, kde není. Že do finančního braku investuje váš dobrý kamarád ještě neznamená, že se jedná o kvalitní investiční produkt. Že do finančního braku investuje úspěšný sportovec ještě neznamená, že je daný produkt výhrou. A že do braku investuje miliardář ještě neznamená, že se opět nemůže stát milionářem. Důvěryhodnost instituce neroste s počtem lidí, které se povedlo napálit. Na to myslete především!
  5. Zdánlivá profesionalita nakonec. Aby se lovec duší měl na co v budoucnu odkazovat, určitě bude chtít vyvolat zdání důvěryhodnosti tím, že sem tam zmíní slovo riziko. V několika schůzkách, které jsem ze zvědavosti s podobnými individui absolvoval, byl však poměr použití slov výnos a riziko tak deset ku jedné. Na jedno slovo o riziku následuje deset příběhů o výnosech, které se dotýkají nebes. Je zajímavé sledovat, jak bude váš obchodní partner reagovat, když mu řeknete, že se dnes nechcete bavit o výnosech, ale jen o rizikovosti jeho produktů a potenciálních problémech, které vaše spolupráce může přivodit. Já jsem moc nepochodil a i tu kávu jsem si musel zaplatit sám. ☺

Co říci závěrem? Vezměte rozum do hrsti. Pokud chcete investovat, dejte si střídmé cíle. Třeba že výnos vašich investic překoná inflaci a peníze se vám budou zhodnocovat. Nebo že přizpůsobíte své hospodaření s penězi tomu, abyste měli každý měsíc dost peněz na pravidelnou investici. Využijte přitom důvěryhodné investiční nástroje, protože jedině tak se vyhnete nepříjemným překvapením. A pokud si chcete zariskovat, zvolte jen takovou částku, kterou si můžete dovolit ztratit. Základem investování je totiž nesázet vše na jednu kartu, obzvláště je-li falešná.

Napsal:  Aleš Rod

Štítky investice, peníze, banka, Česko, Warren Buffett, Švýcarsko, Rakousko, Kypr, Monako, Dubaj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Investujete? Používejte rozum, ať nenaletíte podvodníkům  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.