Domácí cukroví a vlastní úklid. Češi si podle průzkumu Vánoce stále chtějí odmakat

Autoři | Foto Pixabay.com

Přestože nabídka profesionálních služeb a lákadel šetřících čas před Vánoci roste, většina Čechů stále dává přednost tradičním domácím přípravám. Vánoční cukroví si lidé nejčastěji pečou sami a na velký úklid si jen výjimečně zvou firmu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Home Credit.

Vánoce nadále zůstávají pro Čechy obdobím, které chtějí mít pod kontrolou. Podle průzkumu společnosti Home Creditu si vlastní vánoční cukroví peče 73 procent lidí. Zbytek jej buď dostává od rodiny či známých, nebo jej kupuje. Domácí přípravy podle respondentů nejsou jen otázkou peněz, ale také tradice, chuti a času stráveného s blízkými.

„Data jasně ukazují, že Češi se o vánoční atmosféru chtějí postarat sami. Ať už jde o pečení cukroví, nebo velký úklid, většina lidí dává přednost vlastní práci před nákupem služeb,“ uvedl hlavní analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek. Na výzkumné otázky odpovídala tisícovka lidí.

Cukroví si lidé doma pečou zejména kvůli chuti. Tu coby hlavní důvod uvedlo celkem 73 procent respondentů. Polovina ho vnímá jako vánoční tradici a třetina ho považuje za levnější variantu. Mnozí si zároveň cení možnosti kontrolovat kvalitu surovin i společných chvil s rodinou. Pro část mladších lidí nebo obyvatel menších obcí je navíc pečení koníčkem.

FOTO: Home Credit

Pečení je typické zejména pro ženy a obyvatele menších obcí do pěti tisíc obyvatel, kde cukroví doma připravuje zhruba 78 procent lidí. Naopak ti, kteří cukroví spíše dostávají, bývají častěji mladší dospělí, muži, lidé z větších měst nebo domácnosti s vyššími příjmy. Podle analytiků jde často o jinou formu sdílení tradice v rámci rodiny.

Z průzkumu také vyplývá, že Češi postupně mění přístup ke skladbě vánočního cukroví. Třetina lidí dává přednost menšímu počtu druhů, ale ve vyšší kvalitě. Další část hledá kompromis mezi množstvím a kvalitou. Trend „méně, ale lépe" je patrný zejména u lidí středního věku a menších domácností.

Cukroví by podle průzkumu mohlo fungovat i jako zaměstnanecký benefit. Krabici vánočního cukroví od zaměstnavatele by ocenilo šestačtyřicet procent dotázaných, nejčastěji mladší lidé a domácnosti s nižšími příjmy. Pro ně jde o praktický dárek, který šetří čas i peníze.

Podobně konzervativní jsou Češi i v otázce předvánočního úklidu. Velký úklid pravidelně provádí 42 procent lidí, dalších 42 procent alespoň občas. Úklidové firmy nebo placenou pomoc využívá jen devět procent domácností, přestože tento podíl mírně roste. Většina lidí stále vnímá profesionální úklid jako nadstandard.

„I když vidíme mírný růst, většina lidí stále volí vlastnoruční úklid, a to i za cenu vyšší časové zátěže. V kombinaci s dalšími vánočními výdaji mnozí raději šetří právě na službách a více investují do dárků či kvalitního jídla,“ doplnil Ondrušek.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Vánoce, průzkum, tradice, úklid, cukroví

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.