Návrat dětí do školních lavic je za rohem, a s ním pravidelně přibyde kyberšikany. Ta totiž probíhá zejména během školního roku. Mnoho dětí i v mladším školním věku dnes vlastní chytrý mobilní telefon a riziko digitálního napadení je velké. Podle průzkumu z loňského roku má nějakou zkušenost s kyberšikanou každé páté dítě. Víte, jak ji poznat a jak své dítě chránit?
Kyberšikana se projevuje různými způsoby. Od urážlivých zpráv a pomluv až po veřejné zesměšňování. Může jít o vydírání, zastrašování, dehonestaci, výsměch, obtěžování, psychickou manipulaci, stalking či zneužití identity. Pachatelé kyberšikany si často neuvědomují, že k naplnění skutkové podstaty několika paragrafů trestního zákoníku stačí jeden příspěvek či komentář.
Podle loňských údajů má zkušenost s kyberšikanou každé páté dítě, přičemž téměř 4 děti z 10 přiznávají, že mezi jejich kamarády patří i lidé, které znají pouze přes internet a sociální sítě. Odborníci upozorňují, že kyberšikana se stále více dotýká i velmi malých dětí, včetně těch, které ještě navštěvují mateřskou školu. Jedním z možných důvodů je pandemie covidu, kdy i prvňáčci trávili velkou část času u počítače.
Děti, které jsou obětí kyberšikany se často stydí o svém problému mluvit. Projevy oběti mohou být podobné jako u klasické šikany – dítě bývá osamocené, bez přátel, může mít depresivní nálady a ztrácí zájem o své dřívější záliby. Když se začne chovat jinak než obvykle, je důležité zpozornět a pokusit se zjistit příčinu této změny.
Z průzkumu české organizace Replug me vyplývá, že nadměrné užívání digitálních technologií ohrožuje základní fyzické potřeby dospívajících. Děti usínají s mobily v rukou; doporučenou délku spánku dosahuje jen necelá třetina dospívajících. Až 41 % mladistvých zažívá výrazný pocit osamělosti a 82 % dětí tvrdí, že si s nimi rodiče o digitálních technologiích nikdy nepovídají, nebo se to stává jen výjimečně.
Odborníci se shodují, že čas strávený u monitorů a displejů by měli rodiče u svých dětí kontrolovat a omezovat, ale nelze jim elektronické přístroje odepřít úplně. „Musíme hledat způsob, jak děti s technologiemi učit žít a zacházet, ptát se, co a v jakém věku je vhodné i jak posilovat u rodičů jejich kompetenci v této oblasti své děti vést,” říká přednosta Kliniky adiktologie 1. LF UK Michal Miovský. Nedílnou součástí by mělo být i poučení, jak se na sociálních sítích chovat a co už lze označit za kyberšikanu. A naopak: jak postupovat, pokud se někdo stane obětí takové aktivity.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Dětem do rukou mobily nepatří. To samé počítač. Na to mají ve škole dneska hodiny infromačních technologií. Dnešní rodiče neumí dát těm svým rozmazleným parchantům na prdel. Místo toho ustoupí. Vrazí jim do ruky mobil a čum na dementního králíčka binga a prasátko pepu kteří tě naučí co je to trans,gender,vegan a další nesmysly které si vymýšlí zhýčkaná mládež a znuděné feministky prvního světa.
Hybaj ven a nevracej se dokud nebude tma. Tam se věš na stromy, hraj si s míčem a nebo třeba házej kamením do školních oken.