V Brně zbyl jediný větší poskytovatel sdílených aut, společnost Autonapůl. Vedle něj už působí pouze poměrně nová a menší firma Brněnská Šárka. I díky tomu letos poptávka po službách Autonapůl překonala dosud nejsilnější rok 2019. Ředitel družstva Autonapůl Michal Šimoník řekl, že vnímá oživení poptávky a do budoucna je mírným optimistou.
V Brně koncem loňského roku skončila společnost Ajo, nedlouho předtím se z Brna stáhl i poskytovatel Anytime a nyní ukončila svoje služby společnost Car4Way, která dále působí v Praze.
I kvůli tomu se Autonapůl snaží zvětšit brněnskou flotilu, protože léto je sezonou největšího zájmu. „Celkově máme ve městech Česka zhruba 100 aut. V Brně, kde jsme také začínali, jsme dlouhodobě nejsilnější, aktuálně tu máme 45 aut a operativně můžeme ještě přesouvat auta z jiných měst, kdyby byla méně vytížená a v Brně po nich byla poptávka. Službu chceme v Brně dále rozvíjet i díky podpoře carsharingu v parkovací politice města. Díky tomu je služba pro uživatele velmi atraktivní," řekl Šimoník. Zároveň se družstvo snaží, aby nabídlo služby všem, kterých se dotklo stažení Car4Way z města.
Autonapůl letos rostlo celorepublikově, v Brně však nejrychleji. Auta provozovaná v Brně ujela za leden až květen o 18 procent více kilometrů než v roce 2019 a počet aktivních uživatelů vzrostl o 43 procent. Kromě přesunu poptávky od končící konkurence Šimoník připisuje růst poptávky celkové společenské situaci. „Buď je to ekonomické oživení nebo alespoň ekonomický optimismus. Lidé přestali tolik šetřit. A u carsharingu je velice jednoduché ušetřit. Lidé se buď cest zcela vzdávali nebo je zkracovali," řekl Šimoník.
Carsharingové služby jsou čím dál populárnější především u mladší a střední generace. Pomocí aplikace si lze auto zarezervovat a uživatel ho najde ve vymezené zóně, která zaujímá vždy určitou část města. I přes postupný rozvoj elektromobility zůstávají stále nejpočetnější auta na benzin. Ze stovky aut má Autonapůl pouze pět elektrických, část je také hybridních, ovšem bez nutnosti dobíjet z externí nabíječky.
„Všechny pokusy o carsharing zajišťované pouze elektroauty skončily neúspěchem. Mají smysl pro omezený okruh lidí či firem, ale pro občasné uživatele spíše nikoliv," řekl Šimoník. Výzvou pro něj a jeho kolegy bylo při obnovování flotily i ukončení výroby modelu Škoda Fabia Combi, která byla oblíbeným autem v nižší kategorii. „Ještě letos jsme kupovali poslední kusy, které vyjely z továrny mezi posledními, a snažíme se testovat alternativy, které budou pro uživatele vhodné," uvedl Šimoník.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Doposud jsem používal Car4way, ale zatím tady nevidím srovnatelnou službu, kdy byste si mohli půjčit auto na jedné straně města a zaparkovat ho na druhé straně města. Prostě úroveň carsharingu tímhle v Brně dost utrpěla. Nejspíš to nebyl udržitelný byznys model, když to tu nikdo nechce provozovat.
Ano, je o to tak rekordní zájem, že se většina provozovatelů stáhla. Orwell tomu říkal doublethink.