Točené pivo je od ledna v brněnských restauracích dražší, růst ceny je ale většinou nižší než růst DPH, kterou za něj musí restauratéři státu zaplatit. Řekli to někteří provozovatelé restaurací a dalších gastro podniků. Jihomoravské pivovary očekávají, že se spotřeba čepovaného piva sníží a lidé budou častěji nakupovat piva v lahvích, plechovkách a dalších nádobách. Točené pivo spadá od ledna do vyšší hladiny DPH, namísto deseti procent je nově DPH 21 procent.
„Zvýšení DPH u piva a nealko nápojů jsem se snažil rozložit jak mezi produkty, kterých se zvýšení týká, tak mezi ty, u nichž DPH neroste. V našem případě třeba káva zdražuje o pět korun, pivo v průměru o tři až pět korun. Musím říci, že u piva mi přesun do vyšší sazby DPH nevadí, přece jen je to alkohol. Uniká mi ale logika zařazení nealko nápojů, a to včetně těch nedoslazovaných, do vyšší sazby. Chci jen zdůraznit, že zvýšení cen neznamená vyšší zisk podniku, ale výhradně vyšší zisk státu," řekl majitel několika brněnských kaváren a restaurací Raed Kahwaji.
Obdobně bude ve svých podnicích postupovat skupina Lidi z Baru, která provozuje šest gastro podniků. „Každý z podniků naší skupiny situaci řeší trochu jinak. Obecně lze říci, že ceny nezvyšujeme o celé zvýšení DPH, část bereme na sebe. Například bar 4 pokoje od příštího týden zvedne cenu piva o čtyři koruny, Bar, který neexistuje na přelomu ledna a února lehce zdraží v novém menu pivo i jídlo. Oba Whiskey bary zvýšily cenu piva o šest korun, ale zase zlevnily domácí limonády," řekl za Lidi z Baru Michael Lapčík.
Zcela proti zvýšení DPH na čepované pivo jde Pivovarský dům Poupě, který naopak od ledna zlevnil o dvě koruny. „Máme ale povinnost vybrat vyšší DPH pro stát. V této souvislosti zvažujeme, že v pivovarské pivnici umístíme tabuli, na které budeme tuto skutečnost vysvětlovat a popisovat cenu piva bez a s DPH, aby každý konzument viděl, že si stát bere vyšší přirážku," uvedl spolumajitel Pivovarského domu Poupě Marek Tichý.
Samotných pivovarů se zvyšování DPH netýká, očekávají ale, že bude dál klesat spotřeba točeného piva v restauracích. „Pokles spotřeby piva v restauracích sledujeme od pandemie covidu, po skončení omezení se pokles na nějakou dobu zastavil, ale v době vysoké inflace s rostoucími cenami spotřeba opět výrazně klesala. Přesun do vyšší hladiny DPH to jen podpoří," uvedl za Czech Craft Beers, kam spadá Pivovar Moravia a Lucky Bastard, Aleš Karásek. Skupina se od loňského roku snaží poklesu zájmu o čepované pivo čelit expanzí do zahraničí. Od loňského léta vyváží pivo do Itálie, od prosince do Rakouska a Polska.
Menší spotřebu v restauracích očekávají i v Zámeckém pivovaru Břeclav. „Očekáváme, že lidé budou obecně šetřit, a je možné, že před pivem v restauraci dají přednost lahvovému. Dodáváme jej do některých supermarketů tam, kde je naše pivo k dostání i v hospodách, tedy v Břeclavi, Mikulově, Brně nebo Zlíně," uvedla za břeclavský pivovar Petra Polreichová.