úterý 16. srpna 2022 Jáchym

Esports. Jedno z nejrychleji rostoucích odvětví zábavního průmyslu vůbec

Fenomén, který nabírá na obrátkách. Soutěžní klání hráčů počítačových her si získává čím dál větší podporu veřejnosti. Podle čísel České asociace esportu se velikost tuzemského trhu odhaduje na 50 milionů korun za rok 2020. Jen pro porovnání, za posledních šest let vzrostl český esport asi šestinásobně. I proto poutá čím dál větší pozornost nejen tuzemských firem.

Právě Češi o sobě dávají v esportu čím dál častěji vědět. Čeští reprezentanti se koncem listopadu stali například mistry světa v izraelském Ejlatu, kde ovládli turnaj ve strategické hře Dota 2 a získali prémii 10 tisíc dolarů. To je jen střípek do mozaiky českých úspěchů.

Více než polovina českého HDP

Právě esports je jedno z nejrychleji rostoucích odvětví zábavního průmyslu vůbec. V roce 2018 činil celosvětový obrat esportu neuvěřitelných 140 miliard USD, tedy zhruba 60 procent českého HDP za stejný rok. Profesionální hraní stříleček, klikaček a strategií tak vydělává třikrát více než celý filmový průmysl dohromady a světoví top hráči počítačových her začínají stále více připomínat špičkové hráče klasických sportů.

Profesionální týmy dnes mají už i své fitness trenéry či poradce na zdravou výživu. „Pokud hrajete celý den nějaký turnaj, musíte být připravený i fyzicky. I sebemenší únava nebo zpomalené reflexy mohou tým stát celý turnaj, na který se dlouhé měsíce jeho hráči připravovali,“ řekl Drbně už dříve Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu.

Počet hráčů her celosvětově roste v řádech desítek procent. Je to dáno také omezením aktivit během koronavirové pandemie. „Hry se tak stávají jednou z alternativ pro trávení volného času doma,“ popisuje Ladislav Dyntar, majitel a šéf týmu eSuba.

Právě eSuba patří k nejstarším profesionálním týmům v Česku, který vznikl už v roce 2004. V té době bylo u nás toto odvětví teprve v plenkách. Nyní už je situace odlišná a profi hráči si mohou v tuzemsku vybírat z několika týmů.

I když se na české scéně udály v poslední době velké změny, tak jsme za vyspělými zeměmi lehce pozadu. Světovými lídry jsou momentálně asijské státy, především Jižní Korea a Čína. Česko se však podle Pleskota může stát esportovou velmocí.

Podpora velkých firem

Pandemie covidu stoupají trend popularity esportu ještě urychlila a s desítkami milionů fanoušků po celém světě a sponzoringem nejbohatších globálních firem se dostává soutěžní hraní do mainstreamu. 

„V oblasti esportu máme ty nejvyšší cíle. Snažíme se využít všech možností, jak gamerům přinášet stále nové atraktivní benefity a kampaně a zpříjemnit jim tak zážitek z hraní jejich oblíbených her. A zájem registrujeme obrovský,“ potvrzuje například za společnost Mastercard marketingový ředitel pro Českou republiku a Slovensko Tomáš Doležal.

Od roku 2018 je Mastercard globálním partnerem Riot Games a světového šampionátu Worlds ve hře League of Legends. Vloni společnost Mastercard rozšířila toto partnerství taky o sponzoring finálových bojů na evropské úrovni. „Stali jsme se partnery šampionátu League of Legends European Championship, ze ktrého se tři nejlepší týmy kvalifikují na světový šampionát,“ dodává Doležal.

O popularitě hraní svědčí také například to, že právě Mastercard společně s Komerční bankou v loňském roce vydal esportovou limitovanou sérii platebních karet na motivy hrdinů ze hry League of Legends.

„Vzhledem k velkému zájmu o tuto exkluzivní karetní edici s ní byl spojený i benefit v podobě 10 procent slevy na produkty značky ASUS. S tím byla spojena kampaň spolu s velkou šifrovací hrou. Vytvořili jsme sochy pěti hrdinů ze hry League of Legends a schovali je na různých místech Česka. Do pátrací hry se zapojilo přes 11 tisíc hráčů a byly překonány dva české Guinessovy rekordy v počtu týmů a jednotlivců, kteří se do šifrovací hry zapojili,“ uzavřel Doležal.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky esports, mastercard, hry

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.