Počasí dnes10 °C, zítra10 °C
Čtvrtek 18. dubna 2024  |  Svátek má Valérie
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Štěpka, elektromobilita, modernizace. Teplárny Brno myslí ekologicky

PR článek

Nové dobíječky pro elektroauta. Další kilometry moderních horkovodů, které nahrazují vysloužilé parovody. Spalování biomasy. A samozřejmě ekologizace teplárenských zdrojů, jsou ukázkou toho, jakými cestami se Teplárny Brno vydávají, aby dokázaly naplnit své plány na snižování emisí ve městě. 

Prostřednictvím technologických řešení, která Teplárny Brno již přijaly nebo plánují, klesnou emise CO2 do roku 2030 na území Brna bezmála o pětinu,“ shrnuje generální ředitel Petr Fajmon strategickou vizi Tepláren Brno, která je v souladu s plány města. Představitelé Brna totiž varování odborníků před klimatickou změnou neberou  na lehkou váhu. Akční plán pro udržitelnou energii (SECAP), k němuž se město připojilo, ukládá konkrétní závazek snížit zátěž emisemi CO2 do roku 2030 o čtyřicet procent, což by bez zapojení firem, jako jsou právě Teplárny Brno, nebylo možné.

Zlepšení ovzduší je tak společným jmenovatelem mnoha projektů Tepláren Brno. „Mezi ty již jmenované, jejichž realizace už se naplno rozběhla, je potřeba ještě zařadit doplnění našeho zdroje v Maloměřicích o kotel na štěpku. S výstavbou bychom měli začít napřesrok. Pro zajímavost: spuštění kotle na biomasu, síť dobíječek pro elektroauta a přechod z páry na horkou vodu při distribuci tepla zajistí snížení emisí v Brně do konce druhé dekády o 240 tisíc tun,“ doplnil Petr Fajmon. 

Nadále budou Teplárny Brno pokračovat v náhradě parovodních rozvodů horkovodními. Od roku 2010, kdy s touto dlouhodobou investicí začaly, bylo celkem vyměněno už 50 kilometrů rozvodů, nahradit zbývá ještě asi necelých 17 kilometrů. Každý vyměněný kilometr přitom znamená jejich snížení o 336 tun CO2. Poté, co bude Brno zásobovat teplem kompletní horkovodní síť, klesnou o 22 512 tun CO2, což je vzhledem k emisím obdobné, jako by z Brna zmizelo na deset tisíc aut. 

Tichá a ekologická elektroauta mají v Brně zelenou

Elektromobily už dávno nespadají do oblasti sci-fi, i když jich ještě mnoho po našich silnicích nejezdí. To se však s největší pravděpodobností začne rychle měnit. Výstavba dobíjecí infrastruktury pro elektromobily následuje celosvětový trend změny palivové základny u individuální automobilové dopravy i hromadné dopravy. „Do roku 2030 bychom měli v Brně postavit cca 300 dobíjecích stanic. Širší využívání ekologických dopravních prostředků pak může Brnu snížit emise CO2 o neuvěřitelných 150 000 tun,“ upozornil Petr Fajmon. 

Kromě trojlístku rychlodobíjecích stanic, které Teplárny Brno vybudovaly předloni u svých zdrojů Špitálka a Červený mlýn také v Galerii Vaňkovka, se letos o prázdninách naplno pustily do budování i těch tradičních, určených především pro ty, kteří nemají možnost elektroauto doma nabíjet a z toho důvodu o jeho pořízení dosud neuvažovali. Tyto stanice pro pomalé dobíjení jsou určené pro vozidla v klidu, například během dlouhodobého a nočního parkování.

Štěpka pomůže stabilizovat cenu tepla

Kotel na biomasu by měl doplnit stávající moderní horkovodní kotle na provozu Tepláren Brno v Maloměřicích - Obřanech. Předpokládaná úspora emisí CO2 tohoto projektu je cca 70 000 tun „V tuto chvíli máme již pravomocné stavební povolení, takže bychom s výstavbou měli začít nejpozději v roce 2023,“ upřesnil manažer projektu Jiří Šamánek z Tepláren Brno.

Po doplnění štěpkového kotle se biomasa jako obnovitelný zdroj energie stane jedním z hlavních vstupů pro výrobu tepla do sítě systému centrálního zásobování teplem. Masivnější využití biomasy je také dalším krokem ke stabilizaci ceny tepla v Brně. Na rozdíl od plynu není zatížena nákupem stále dražších emisních povolenek. Vzhledem k užití špičkových technologií se místní přitom nemusí obávat nepříjemností spojených s výstavbou, ale ani s provozem kotle na štěpku. Zbytky dřevního odpadu z brněnských lesů budou přiváženy po železnici v hermeticky uzavřených kontejnerech a bude se s nimi manipulovat v podtlakovém skladu. V bezprostředním okolí tak nehrozí žádné navýšení hluku, ale ani prašnosti. 

Naprosto dominantním původcem jemných prachových částic PM2,5 jsou u nás stále lokální topeniště, tedy domovní kotle, kamna a jiné zdroje spalující pevná paliva (uhlí nebo dřevo). V roce 2018  vypustily domácnosti z lokálních topenišť téměř 74 % emisí jemného prachu, to je dvacetkrát více než celý sektor veřejné energetiky a výroby tepla, který se na nich podílel 3,7 %. Podíl domácích topenišť na emisích rakovinotvorného benzo(a)pyrénu činil dokonce 98,8 %,“ upozorňuje Martin Hájek, ředitel Teplárenského sdružení ČR. 

Ohodnoť článek

Štítky Teplárny, Štěpka, Ekologie, Brno, Teplárny Brno, biomasa, oxid uhličitý, teplo, Maloměřice, Martin Hájek, Vaňkovka, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Štěpka, elektromobilita, modernizace. Teplárny Brno myslí ekologicky  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.