středa 16. června 2021 Zbyněk

Český start-up, který vyhledávají „velké ryby“. Gauss Algorithmic získal zakázku i od švýcarské banky

Pokud byste hledali příklad úspěšného českého start-upu, který boduje nejen v tuzemsku, ale také na mezinárodním poli, brněnská společnost Gauss Algorithmic zabývající se analyzováním velkých dat, strojového učení a prediktivní analytiky, je dokonalým příkladem. Firma vedená Johnsonem Darkwahem se v loňském roce zařadila mezi padesát nejrychleji rostoucích technologických firem na českém trhu. Nejen o tom se v rozhovoru pro Drbnu rozpovídal ředitel Gauss Algorithmic Johnson Darkwah.

Co je vlastně vaším „denním chlebem“? Pracujete se strojovým učením a analyzujete velká data. Co si pod tím může široká veřejnost představit konkrétně?
Naší prací je pomáhat firmám zpracovávat data pokročilejšími způsoby, které se souhrnně nazývají umělá inteligence. Podobory jsou zmíněné strojové učení, zpracování přirozeného jazyka, strojové vidění a pro laika bych to vysvětlil tak, že pomocí dat se snažíme vytvářet software, který začíná nést vlastnosti nějaké bytosti. Snažíme se tedy vytvářet software, který se učí rozumět textu, řeči a snaží se například předpovídat nějaké situace. Většinou se tedy pracuje s daty, která zaznamenala, co se stalo v minulosti a jejich analyzováním se snažíme získat nějaký předpoklad pro chování v budoucnosti.

Dá se obecně shrnout, kdo je vašim nejčastějším klientem?
Dříve to bývaly větší společnosti, protože počáteční investice nejsou úplně malé. Historicky se dá říct, že jde nejčastěji o mobilní operátory, banky a velké ecommerce. To byli naši primární zákazníci. Poslední dva roky se to trochu mění. Už k nám začínají chodit firmy, které se s námi dříve nebavily. Máme tady start-upy, zdravotní kliniku a všeobecně se to portfolio neustále rozšiřuje. Spousta firem se nebojí využívat umělou inteligenci. Částečně je důvodem to, že svět, ve kterém žijeme, nutí lidi měnit se a poskočit dál. Jde to ruku v ruce s tím, že náklady na podobné služby klesají. Dříve vyšlo zpracování dat nasbíraných za pět let na několik milionů. Dnes už malé firmy dokážou zpracovat data softwarem, který je dostupnější.

Jak složité je měnit návyky některých firem, které mohou na umělou inteligenci nahlížet trochu „skrz prsty“?
Setkáváme se s tím především v moment, kdy naše postupy mohou být trochu experimentální. Pár takových případů máme.

Někdy se na nás obrací firmy s tím, že mají data a chtějí s nimi něco dělat, ale neví co. Často jejich vizi rozkouskujeme do různých fází. Řekneme si, čím začneme a také si nastavíme, co jsme schopni udělat do tří měsíců. Tím začínáme. Vždycky říkám klientovi, co do čtvrt roku můžeme udělat. Od toho se odrážíme. Většinou se první úspěch přelévá do další spolupráce. Míváme s klienty standardně dva, tři projekty do roka.

Gauss Algorithmic se v roce 2018 dostala k analýze data druhé největší švýcarské banky Credit Suisse. Jak složité je dostat se na švýcarský trh?
Je to poměrně složité. Tak, jak si člověk představuje švýcarskou banku se vším všudy, tak nějak působí Credit Suisse. Je to obrovská společnost a veškeré postupy trvají déle. Upřímně, fungování ve Švýcarsku je celkem bolestivé. Není to nejlevnější země pro velké firmy, natož pro malé, jako jsme my. Proto jsme přistoupili k tomu, že jsme si našli lokálního partnera, který je velmi podobný nám. Zvou nás do některých projektů a my naopak lokálně děláme přes ně například zmíněný Credit Suisse. Pro nás je to ideální cesta, kterou nejspíš půjdeme i v jiných zemích. Najdeme si lokálního partnera, kterému na oplátku dáme nějaké know-how výměnou za spolupráci.

Co přesně jste dělali pro Credit Suisse?
Šlo o propojování zákazníků. Často se jim stávalo, že se zákazník identifikoval různými způsoby a naším cílem bylo je propojit. Vytvářela se vlastně jakási mapa identit zákazníka, kterou mohli v dalších systémech použít.

Poslední rok ovlivnila covidová pandemie. Je nějaká změna chování vašich zákazníků, kterou pozorujete?
Úplně na prvopočátku jsme měli tři projekty, které nám byly zrušeny. Důvody byly různé. Jeden z klientů byl výrazně zasažen covidem, jelikož podnikal v turismu. V ten moment byly zrušeny všechny další projekty. Někteří klienti se možná trochu zalekli pandemie. Máme naštěstí většinu zakázek v oborech, kde pandemie pro ně nebyla nějak velkým problémem. Když si vezmeme mobilní operátory, tam naopak přibyly spolupráce v rámci pomoci městům a dalším institucím při zvládání situace.

Řada firem kvůli aktuální situaci mnohem pečlivěji zvažuje investice. Začínají si firmy rovněž více vážit nasbíraných dat, která jim mohou vydělávat?
Dle mého si firmy uvědomují, že tady s námi pandemie ještě nějakou dobu bude a nemá smysl čekat na nějakou příležitost, kdy bude zase vše v normálu. Uvědomují si, že k vytvoření výhody na trhu musí něco udělat. Kvůli tomu se ozývají i firmy, které dříve nad našimi službami neuvažovaly. Máme poměrně stoupající poptávku po digitalizaci dokumentů a podobně. Klienti často chtějí eliminovat nutnost chození na pobočky.


Tým Gauss Algorithmic.

Jak jsme na tom v tuzemsku vlastně s e-Government. Vidíte v elektronizaci mezery?
Hluboce do toho nevidím. Když ale porovnám, co technologie dokáží a s čím se setkávám jako občan, je tam opravdu propastný rozdíl. Pokud máme dokumenty v digitální podobě, zpracování dat pak není problém. Myslím si, že větší problém s digitalizací má oproti Governmentu zdravotnictví. Vezměte si, že když jdete k doktorovi, musí hledat v papírové kartotéce a nejsem si jistý, že všechny tyhle věci, co v ní má, jsou někde digitalizované. A teď jak informace ze složky předávat v případě potřeby dál. Skenováním nebo kopírováním? To je ukazuje také na bezpečnostní mezery. Elektronické dokumenty mnohem lépe zabezpečíte.

Společnost Gauss Algorithmic vznikla jako start-up. Jak náročná cesta byla vybudovat firmu do současné pozice?
Do Gaussu jsem přišel jako zaměstnanec. Gauss si dlouho hledal své místo na trhu. V roce 2019 mi bylo nabídnuto, jestli nechci Gauss převzít. Ta cesta, kterou jsme v té době šli, nebyla taková, jakou bych dlouhodobě volil. Většinou šlo o projekty v oblasti Cyber Security a AdTechu. Podle mého jsme byli v té době hodně závislí a dělalo se málo externích zakázek. Moje vize od roku 2019 byla ale trochu jiná. Chtěli jsme zvýšit poměr externích zákazníků a zároveň jsme chtěli jít po menších i větších klientech. To vše se nám nyní daří. Na projektech u nás procuje devatenáct lidí, máme zákazníka v USA, Singapuru, Francii nebo třeba ve Švýcarsku. Za sebe říkám, že se ta mašina rozjela nečekaně rychle. K mému překvapení jsme také rychle získali nějaká ocenění, čehož si vážím.

Můžete vypíchnout další projekt ze zahraničí?
Například ve Francii jsme realizovali projekt pro společnosti Merim. Ta je hlavním dodavatelem některých technologií pro BurgerKing. Jelikož jsem potřeboval poznat zákazníka, tak jsem strávil jeden den v kuchyni jedné z poboček. Zjistili jsme, že 98 procent pracovní doby tráví zaměstnanci v pohybu, proto jsme všechna data museli přenést do mobilní aplikace, která zobrazuje aktuální stav a predikci provozu restaurace v téměř reálném čase. Aktuálně do ní napojeno přes 350 restaurací z celé Francie.

Co je vlastně pomyslným srdcem Gaussu?
Je to jednoznačně výzkum. Máme v týmu šikovné lidi s akademickou historií, kteří se na výzkumu realizují.

Sám jste velký sportovec, plánujete také aktivity, které pomohou sportovcům?
Ano, sport máme rádi a vyhledáváme aktivity v tomto oboru. Jeden projekt jsme už dělali se společností mySASY, která má aplikaci, co vám pomůže najít ten správný čas, kdy na tréninku přidat a kdy naopak ubrat na základě stavu a reakce organismu. Tam jsme využili strojové učení k tomu, že se jsme zkrátili nutnost délky měření z nějakých patnácti minut na tři až čtyři minuty. To se setkalo s velmi pozitivní odezvou. Díky tomu je aplikace uživatelsky přívětivější.

Takže ano, sport nás zajímá. Naši business developeři mají za úkol cílit na sportovně výkonnostní start-upy a podobně.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Gauss Algorithmic

Štítky Johnson Darkwah, Gauss Algorithmic, umělá inteligence, rozhovor

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.