pondělí 10. května 2021 Blažena

Pochybný e-shop přestal fungovat, desítky podvedených stále čekají na své peníze

Minimálně desítky podvedených stále čekají na své peníze nebo zboží, které si objednali na e-shopu Czechcom.cz. Po sérii článků týkajících se pochybných praktik internetového obchodu se na redakci Drbny obrátilo několik podvedených, kteří i po několika měsících nemají objednané zboží ani peníze.

Patříte také mezi podvedené e-shopem Czechcom.cz? Svůj příběh můžete sdělit redakci na sefredaktor@drbna.cz.

Pojďme si nejprve shrnout, co víme o e-shopu Czechcom.cz, kterému inspekce udělila stotisícovou pokutu, což není v tuzemských podmínkách úplně běžná výše sankce. Podle inspektorů internetový obchod zákazníkům při nákupu zatajoval fakt, že si objednaný výrobek pouze pronajímají. Jiným podvedeným naopak žádné zboží nikdy nepřišlo. Pokuta je podle inspekce vyšší, jelikož se jednalo o opakované porušení zákona. 

„V tomto případě šlo o poměrně zásadní porušení zákona. Spotřebitel se až v rámci objednávky dozvěděl, že si výrobek nekupuje, ale pouze pronajímá. Informaci zjistil velmi skrytě, až po odsouhlasení využití další nabízené služby, která vypadala velmi lákavě, konkrétně tak, že si kupuje prodlouženou záruku. Až v odkazu v obchodních podmínkách se spotřebitel mohl dozvědět, že se automaticky překlikl z uzavírání kupní smlouvy do smlouvy nájemní,“ shrnula pro redakci už koncem loňského roku ředitelka inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu Martina Střihavková.

Podvedených budou desítky, možná stovky

Na redakci Drbny se během března obrátil muž, který sdružuje některé podvedené. Jelikož spor s e-shopem stále probíhá, přál si zůstat v anonymitě.

„Požádal jsem všechny podvedené, aby mi vyplnili formulář, jestli to chtějí dále řešit. Díky tomu máme v ruce nějakou statistiku, která ukazuje jejich úspěšnost při jednání s úřady a také máme přehled o tom, jaká je škoda. Ti, co platili on-line, mají většinou výhodu, že jim banka částku vrátí. Problematičtí jsou dobírkáři nebo ti, co poslali zboží k reklamaci, ti nemají zboží ani peníze. V tento moment víme o 65 lidech, kteří mě kontaktovali. Celkově by se škoda, o které víme, mohla pohybovat kolem sto tisíc korun,“ řekl redakci.

Několik desítek podvedených teď zjišťuje možnosti, jak získat své peníze zpět. „Jsme teď trošku v nesnázích, protože nevíme, kdo by nám mohl pomoci. Všichni jsme amatéři a tak se nabízí možnost vzít si společně právníka. Bohužel málokdo do toho chce investovat další peníze. Většina podvedených spoléhá na to, že se třeba za rok policie opět otevře případ a dozví se, že se někam posunuli,“ dodává.

Neprůhledná struktura

Situaci podvedeným komplikuje také fakt, že vlastnická struktura pochybné firmy sahá do zahraničí. Pokutu inspekce uložila společnosti Turbado se sídlem v Českých Budějovicích, která e-shop Czechcom.cz provozovala. „Poté došlo ke změně, a e-shop začala provozovat společnost TEUMT, která část přesídlila na Maltu a část na Slovensko,“ dodala Střihavková. Ta už v loňském roce nespokojeným zákazníkům e-shopu doporučila postupovat podle informací na webu společnosti. Pokud k vyrovnání nedojde, můžou využít mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. „Vzhledem k tomu, že se nejedná o českého prodejce, tak mohou využít také Evropské spotřebitelské centrum,“ doplnila.

Právě Evropské spotřebitelské centrum jsme oslovili s žádostí o vyjádření, co mají nyní podvedení udělat pro to, aby dostali své peníze zpět. Odpovědi jsme se do vydání článku nedočkali.

Poškození chtějí podat hromadnou žalobu

Mezi podvedenými je například pan Jan, který si na e-shopu objednal sluchátka za necelé tři tisíce korun. „Při urgování dodání zboží jsem zjistil z diskusí na webu, že firma Turbado spravující nejen web Czechcom, ale i ostatní weby, kde se děje obdobné, si už nejméně měsíc nechá předplácet u zákazníků zboží. Zboží nedodává, peníze si nechává a nevrací,“ uvedl do trestního oznámení, do kterého redakce nahlédla.

Zhruba dvojnásobnou částku zaplatila e-shopu paní Lucie. Ta si koncem roku 2019 objednala chytré hodinky, které ji včetně všech poplatků vyšly na necelých šest tisíc korun. „Asi tak za rok hodinky přestaly fungovat. Napsala jsem firmě e-mail, kde žádám o postup při reklamaci. Odepsali mi, jak postupovat a ochotně mi nabídli odvoz výrobku k reklamaci přepravní společností na jejich náklady a popsali, jak postupovat. Zásilku jsem tedy odeslala, potvrdili mi stav vyřízení reklamace a tak jsem se slušně tázala formou e-mailu na stav mého výrobku. Od té doby ticho. Následně jsem se dočetla na Heurece recenze dalších okradených zákazníků a volala na policii. Ti mi řekli, že pokud zkrachovali, nejedná se o trestný čin a tak je nemohu žalovat a mám se zaměřit spíše na další poškozené a zkusit se obrátit na soud a podat hromadnou žalobu,“ vysvětluje paní Lucie.

Inspekce je bezradná

Řada podvedených se už během loňského roku obrátila s žádostí o pomoc na Českou obchodní inspekci, která má však velmi omezené možnosti, jak případy řešit. „Drtivá většina podnětů spotřebitelů se týká nedodání objednaného a zaplaceného zboží. Inspekce odpovídá spotřebitelům, že nemá žádnou zákonnou pravomoc, jak donutit prodejce, aby vrátil zaplacenou částku spotřebiteli, nebo odeslal zboží, které nedodal. Ve věci bezdůvodného obohacení není inspekce oprávněna donutit prodejce vrátit peníze za zboží, které prodejce nedodal, či spotřebitel odstoupil od kupní smlouvy a peníze nepřišly, tady je to věcí Policie ČR, aby řešila trestné činy podvodu, případně bezdůvodné obohacení,“ napsal redakci mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Provozovatele e-shopu se redakce Drbny marně snažila kontaktovat. Webové stránky e-shopu i provozovatele jsou nyní mimo provoz. Zákazníci se na nich dozví pouze strohou informaci, že činnost Czechcom.cz je momentálně pozastavena.

„Vážení zákazníci, se smutnou zprávou, vám musím říci, že Czechcom, jak ho známe, přestalo fungovat kvůli finančním problémům naší mateřské společnosti. Vyzkoušeli jsme refinancování, banky i investory, ale bohužel jsme nebyli úspěšní. Došly nám peníze a nejsme schopni pokračovat v provozu. Všichni zákazníci, kteří platili kreditní kartou, kontaktujte společnost, která vydala vaši kreditní kartu nebo banku, a požádejte o vrácení peněz v plné výši, peníze vám vrátí. Všichni lidé, kteří se rozhodli pro dobírku, zrušte prosím svou objednávku a vytvořte ji jinde. Bankovní převody by se měly zaregistrovat ve formuláři google v odkazu a my vám vrátíme peníze co nejdříve po dokončení ověření vaší platby. Veškeré záruční reklamace vám poskytne místní servisní středisko. Aktivně hledáme investora nebo kupce pro Czechcom a obnovíme provoz co nejdříve,“ oznámil na webových stránkách e-shopu Štefan Ďurina, který zastupuje nebo zastupoval jak společnost Turbado tak TEUMT.

Jak bezpečně nakupovat na e-shopech?
Vždy je vhodné ověřit si před uskutečněním nákupu zkušenosti ostatních uživatelů. Učinit tak můžete třeba i jen prostým zadáním názvu obchodu do internetového vyhledávače. Pravděpodobně naleznete nezávislé webové služby, které umožňují uživatelům jejich nákup ohodnotit. Pokud žádné uživatelské recenze nenaleznete, případně jsou-li negativní, je třeba zpozornět.

Internetový obchod může mít i známku důvěry. Může se jednat např. o certifikát spotřebitelské nebo profesní asociace. V České republice je to např. certifikát Asociace pro elektronickou komerci. Pravost a platnost certifikátu si ověřte na internetových stránkách organizace, která jej vydala.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Youtube.com

Štítky České Budějovice, podvod, Policie ČR, ČOI, Czechcom.cz, Turbado

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.