Více než šest stovek studentů divadelních škol a profesionálů z oboru podepsalo otevřený dopis členům vlády, žádají o povolení zkoušek v divadlech na akademické půdě. V mimoškolních divadlech je zkoušení povoleno, mladí umělci proto chtějí stejné podmínky. Podle studentů je zkoušení naprosto klíčové pro jejich budoucí uplatnění v oboru. Urgentní žádost mladých divadelníků však stát stále nechává bez oficiální odpovědi.
Vládní opatření pátého stupně protiepidemického systému neumožňují zkoušet inscenace školním divadlům, protože na scény divadelních škol se pohlíží jako na součást akademické půdy. V profesionálních divadlech je zkoušet povoleno za dodržování určitých hygienických opaření, protože se jedná o výkon práce. Studenti ale zkoušet nemůžou i přes to, že je jejich činnost totožná. Autor dopisu to považuje za byrokratické nedopatření.
„Školním divadlům je zkoušet zakázáno z byrokratických důvodů, mají totiž nálepku studentské scény. Podle logiky věci ovšem není důvod k tomu, aby jim nebyly umožněny stejné podmínky jako divadlům profesionálním,“ řekl divadelní režisér Adam Steinbauer.
Dopis je adresovaný ministru školství, mládeže a tělovýchovy, ministru zdravotnictví a ministru kultury. Byl odeslán 22. prosince. Iniciativa vzešla od profesionálních režisérů a dramaturgů Adama Steinbauera, Janky Ryšánek Schmiedtové, Terezy Říhové a Libora Brzobohatého.
K 26. prosinci bylo připojeno pět set šedesát podpisů. V tuto chvíli je jich více než šest set. Dopis je stále bez odpovědi a studenti zkoušet nemohou. „Přímou odpověď jsem nedostal, ale mám informace o tom, že ministerstvo kultury je připraveno návrh podpořit a ministr školství zahájil jednání s ministrem zdravotnictví,“ sdělil Steinbauer.
V absolventských ročnících má zkoušení v divadle zásadní funkci. V závěrečném ročníku studenti zkouší a streamují čtyři až pět inscenací a jejich uvádění. Na základě toho poté můžou získat práci v oboru. Bez toho je šance studentů na získání práce po ukončení studia téměř nulová.
„Neschválení výjimky by pro nás znamenalo především ztrátu možnosti nazkoušení absolventských inscenací. Inscenací, ve kterých se máme prezentovat a ucházet o práci v oboru. Inscenací, které nám mají poskytnout praxi v oboru, bez které jsme velmi znevýhodněni,“ řekl student čtvrtého ročníku činoherního herectví na JAMU Jakub Zelinka.
Pokud by se výjimka schválila v nejbližších dnech, mohlo by to znamenat, že by studenti stihli vše dozkoušet včas. Posouvání termínů by mohlo být problematické především pro inscenační tým, jehož členové mají závazky i v jiných divadlech. „ Další posouvání by mohlo znamenat, že se naše inscenace už nikdy nedozkouší. Myšlenka nedokončené a nikdy neuvedené inscenace je demotivující,“ řekla studentka čtvrtého ročníku činoherního herectví na JAMU Denisa Cupáková.
Problémy nejen se zkoušením trvají na vysokých školách již od první vlny pandemie. „Přijde mi, že bylo lehce zapomenuto na praktické umělecké obory a nebyla v plné míře pochopena náplň našeho studia. Ovšem vše se dá řešit i vyřešit a věřím, že vyřeší,“ řekl Zelinka.
Adam Steinbauer by v případě neumožnění praktické výuky a nemožnosti nazkoušet inscenace viděl jako řešení anulování posledních dvou semestrů.
„Souhlasil bych s anulováním semestrů. Myslím, že by se toto, můžeme klidně říct i lehce „extrémní” řešení, mělo již reálně zvažovat. Možná by to pomohlo zabránit vzniku „ztracené generace studentů“,“ dodal Zelinka
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.