Po omezení otevírací doby si obchody v tuzemsku musí poradit s novým vládním opatřením. Ve středu začalo platit nařízení omezující počet zákazníků na ploše obchodu. Každý člověk musí mít pro sebe 15 metrů čtverečních. Podle vyjádření řetězců nejsou hlášeny žádné výrazné komplikace. Fronty se tvořily především před menšími obchody, před supermarkety zase těsně před otevírací dobou.
Redakce Brněnské Drbny zavítala během dne do několika supermarketů po Brně. Fronty se tvořily v počet jednotek lidí. „To jste tu v ideální čas. Ráno to bylo daleko horší, bohužel někteří lidé byli docela agresivní," sdělila pokladní řetězce Billa v brněnské Bystrci. Podle ní v lidech nejspíš kumuluje dlouhodobá nahněvanost a pracovníci obchodů jsou pak jako první tzv. na ráně.
Penny Market dnes podle mluvčího společnosti Tomáše Kubíka v některých prodejnách ráno evidoval jen krátké fronty, které vznikly kvůli informování zákazníků o novém nařízení. „Tyto nárazově vzniklé fronty byly ve většině případů během několika málo minut odbaveny. V průběhu dopoledne pak provoz probíhal zcela bez problému. Provoz prozatím kopíruje předchozí dny, tedy zákazníků je meziročně méně a nakupují větší objemy,“ uvedl Kubík.
Většina obchodních řetězců počítá zákazníky podle nákupních košíků, proto zavedli povinnost vstupovat do obchodu pouze s vozíkem. Podle zpravodajů právě to v některých prodejnách působilo drobné komplikace, jelikož ne každý měl u sebe mince na odblokování nákupního košíku.
Striktní dodržování povinnosti vstupu s košíkem během dne negativně komentoval poslanec Marian Jurečka (KDU-ČSL). „Proč někdo buzeruje či vyhazuje z obchodů maminky s dětmi, nebo těhotné maminky, když si nevezmou nákupní košík či vozík, když mají kočárek a obojí fakt tlačit nelze?!“ napsal na svém twitterovém účtu.
Například Kaufland všechny vozíky označil výraznými cedulemi s čísly. O nutnosti vcházet s vozíky informovaly plakáty na stojanu před vchody. „Na základě vládního usnesení, které omezuje počet zákazníků na prodejní ploše, jsme museli zavést na všech našich prodejnách určitá opatření. Situace je pro všechny nová a děláme vše pro to, abychom zajistili bezproblémový provoz našich prodejen. Snížili jsme počet vozíků a košíků a zákazníky prosíme, aby do prodejen vstupovali optimálně jednotlivě a pouze s nákupním košíkem nebo vozíkem. Zároveň jsme vyčlenili jednoho pracovníka bezpečnostní agentury, aby korigoval a zajišťoval situaci venku před prodejnou, kde mohou vznikat fronty,“ potvrdila redakci mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
V prodejnách Kauflandu jsou také samostatné provozy jako květinářství či lékárna. Ani tam však ostraha nepovoluje vstup bez vozíku. To se samozřejmě nesetkává s pochopením.
Právě na fronty před pobočkami německého řetězce nejčastěji zákazníci upozorňovali. Že si někteří museli na vstup do obchodu počkat, potvrzují také snímky z ranních hodin. Řetězec však žádné větší komplikace neeviduje. Většina snímků byla podle našich informací pořízena ještě před otevřením obchodů. Stejně měla vzniknou i fotografie v úvodu článku, která pochází od otrokovického Kauflandu.
„Takováto fronta u nás určitě není standardem, ale bylo to vyfoceno ještě před otevřením. Staří lidé asi měli strach, aby na ně vyšly vozíky, tak přišli s předstihem. Za první čtvrthodinu se vše vyřešilo a teď fungujeme normálně. Lidé se nám tady střídají,“ uvedla prodavačka pro Seznam Zprávy.
"V současné době je provoz na našich prodejnách bez větších komplikacích, v individuálních případech operativně řešíme výjimky během nakupování, které nebyly zahrnuty ve vládním usnesení například nakupování v páru, osoby se ZTP, maminky s kočárkem a dětmi," doplnila mluvčí.
Ani Tesco dlouhé fronty před svými prodejnami zatím dnes nezaznamenalo, uvedl jeho mluvčí Václav Koukolíček po poledni. Počet zákazníků monitoruje někde pomocí kamer u vstupů a pokladen, informaci o kapacitě uvádí na obrazovkách. V dalších prodejnách počty lidí hlídají pracovníci s počítadly v tabletech. Koukolíček předpokládá, že fronty by se mohly více tvořit v sobotu, kdy je kvůli zákazu nedělního prodeje vyšší návštěvnost.
Řetězec Lidl provedl už s předstihem analýzu zákaznické frekvence během celé otevírací doby v každé prodejně. Ze zjištěných údajů vychází i v těchto dnech. „V prodejnách, které z analýz zákaznické frekvence a velikosti prodejní plochy vycházejí jako rizikové, byl již dnes počet zákazníků u vstupu regulován zaměstnanci, a to ve formě omezeného počtu nákupních vozíků, bez kterého nebyl zákazník vpuštěn do prodejny,“ shrnul pro redakci Drbny mluvčí řetězce Tomáš Myler.
I nad rámec těchto opatření bude od čtvrtka ve všech prodejnách Lidl nastaven plošný systém regulace počtu zákazníků, a to ve formě omezeného počtu nákupních vozíků. „Koordinace zákazníků a řízení případných front před vstupem do prodejny bude prováděn naším zaměstnancem nebo příslušníkem strážní agentury. O nově přijatých opatřeních zákazníky informujeme prostřednictvím viditelných označení umístěných před vstupem do prodejny,“ uzavřel mluvčí.
Vláda opatření schválila v pondělí odpoledne, řetězce si proto stěžovaly na velmi krátký čas na přípravu. Například Globus dnes jako ostatní sítě napočítal vozíky, od čtvrtka plánuje zavést sofistikovanější metodu, kdy budou u vchodů pracovníci ostrahy s mobilními počítadly. Kapacita hypermarketů se bude také promítat na obrazovky v prodejnách, uvedla mluvčí společnosti Lutfia Volfová. Obchody Alberty chtěly podle ředitele komunikace Jiřího Marečka zavést technologii na počítání zákazníků. Za jeden sváteční den podle něj ale žádná IT firma nebyla schopná jí stovky prodejen vybavit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.