Vinaři letos sklidli nadprůměrnou úrodu. Ti menší ale řeší obrovské ztráty spojené s covidem a rušením masových degustačních akcí. Třeba Mikulovské a Znojemské vinobraní museli pořadatelé škrtnout z kalendáře poprvé za několik let.
Jarní a podzimní sezóna, kdy na vinařské akce chodí nejvíce lidí, byla kvůli koronavirové pandemii silně narušena. To potvrzuje i vinař Ondřej Reich z vinařství Michna. „Letní akce zrušené sice nebyly, ale mnoho lidí nepřišlo. Většina lidí je totiž v tuto dobu na dovolené, nebo je takové teplo, že se nikomu nechce nikam chodit. Jarní akce v Praze, které byly zrušeny, měly být přesunuty na podzim, ale opět to nevyšlo. Když tedy spočítám, že jarní a podzimní akce nebyly, výdělek je velmi malý. Je to velká škoda, protože tento rok byla úroda opravdu skvělá. Díky sluníčku a vydatným dešťům jsou méně sladká a mají vyšší kyselinku. Tento rok byl pro zrání bílých vín jako dělaný, bohužel už ne tolik pro jejich prodej. Jinak se hodně prodávají suchá vína, na které jsou zákazníci čím dál více zvyklí a postupně k nim inklinují více, než k těm sladkým. Hodně se v létě pořádávala frizzante, která jsou aktuálně dost modní," uvádí.
Ruší se i Svatomartinské akce a Vánoční trhy. „Myslím, že hodně vinařů bude mít velký pokles tržeb, většina z nich teď počítala s velkým prodejem například burčáku, který tak nejspíš skončí v odpadu,” dodává Riech.
S bohatostí na úrodu vína souhlasí i majitel vinařství Krejčí. „Z našich odrůd se nejvíce daří Ryzlinku rýnskému, který měl při sběru 23 stupňů a stane se z něj jako každoročně jedno z našich nejlepších vín plný chuti a bohatého aroma. Teprve v tomto čase nám ve sklepě probíhá dokvašení vín a dlouhá cesta pro dokonalé vyzrání barev a chutí. Momentálně pracujeme na našem adventním vinném kalendáři, u kterého každým rokem stoupá poptávka a sklízíme za něj úspěchy po celé ČR a SR. Celou situaci se snažíme nějak zvládnout, ale finančně je to dost náročné,” říká Krejčí.
Vinaři, kteří na masových akcích pro desítky tisíc lidí běžně prodávají burčák i lahvová vína, teď počítají milionové ztráty a musejí hledat jiné způsoby, jak nápoje prodat. Kvůli nejistotě a rekordním číslům nakažených klienti také ruší degustační akce nebo firemní večírky spojené s konzumací vína. „Letošní sezona byla velmi komplikovaná kvůli situaci, kterou nemohl nikdo čekat. Protože jsme do letošního jara prodávali vína v podstatě jen ze sklepa, byli jsme ze dne na den na nule. Neprodávali jsme vůbec nic. Nikdo nemohl jezdit a my přemýšleli co s tím. Naštěstí jsme vymysleli online degustace a spojili se s lidmi alespoň na dálku. Týden dopředu jsme jim poslali tématický karton vín (u nás kisňa - sucháče, slaďáky, Velikonoční speciál, červená kisňa nebo naturální kisňa) a pak jsme vína společně koštovali pomocí facebook live,” sdělil majitel vinařství AURORA Víťa Nevěděl.
Díky této taktice tak vinařství AURORA přilákalo v létě mnoho nových tváří. „Až to bylo v létě možné, mnozí z těchto degustací přejeli osobně a vzpomínali jsme na žážitky z těchto netradičních degustací. V létě bylo znát, že na jižní Moravu přijelo více turistů než v minulých letech a měli jsme se co otáčet. Mnozí z nich navštívili náš kraj poprvé, a proto měli zájem především o aromatická vína, většinou se zbytkovým cukrem (nejvíc Pálava a Hibernal). Ti, kteří už nás navštívili víckrát, tak sáhli zase po našich suchých vínech - bílých i červených. Nyní jsme ve stejné situaci jako na jaře. Pořádáme online degustace, virtuální vinařské duely a děláme také ochutnávky pro firmy. Pošleme zaměstnancům nebo partnerům malé dvoudecové lahvičky s různými víny a přes google meets nebo teams uspořádáme online degustaci přímo pro ně,” uzavřel Nevěděl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.