pondělí 26. října 2020 Erik

Noční rozjezdy slaví v Brně dvacet let. Přes noc rozvezou až 25 tisíc lidí

Unikátní brněnské noční rozjezdy slaví letos v září 20 let provozu. Kořeny systému, kterým se inspirovala řada českých i evropských měst, však sahají až do 40. let minulého století.  Dnes se každou půlhodinu či hodinu sjede v centru 22 autobusů na 11 linkách a rozvezou cestující do všech koutů města. Největší zájem je o noční spoje z pátku na sobotu, kdy do nich nasedne až 25 tisíc cestujících.

„Noční rozjezdy jsou fenoménem města Brna. Jedná se o unikátní systém, díky kterému se v nočních hodinách cestující dostanou do všech částí města. Tím, že se všechny autobusy sjedou v jeden čas na Hlavním nádraží, k dosažení svého cíle lidé potřebují maximálně jeden přestup,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Přes týden deset, o víkend pětadvacet tisíc cestujících

Autobusové noční linky nesou číselné označení 89-99 a jsou v provozu od 23 do 5 hodin. Na začátku a konci platí interval 30 minut, v noci jezdí po hodině. Do víkendových spojů kvůli velké poptávce cestujících Dopravní podnik města Brna vložil ještě několik tzv. „půlkových rozjezdů“. V průběhu pracovního týdne noční rozjezdy využívá 10 tisíc cestujících. V pátek a v sobotu, kdy to ve městě žije, vzrůstá číslo až k 25 tisícům. Oblibě se těší nejen u těch, kterým se z města nechtělo dříve domů, ale i u pracujících, kteří domov pro brzkou ranní směnu opustit museli.

V počátcích šlo o složitý systém

Historie nočních linek však sahá až do roku 1946, kdy byly v provozu tramvaje na pěti linkách. Až po několika letech je začaly doplňovat autobusy a trolejbusy. Nejednalo se však o ucelený systém, a byl tak pro cestující značně komplikovaný. Na trasách bylo nutné přestupovat, a to nejen v centru, ale i v dalších uzlech. Na konci minulého století zajišťovalo noční provoz šest tramvajových linek, pět trolejbusových a sedm autobusových linek, z toho jen čtyři byly výhradně noční.

„Systém brněnských rozjezdů byl inspirací pro řadu evropských měst.  Ze strany obcí v okolí Brna registrujeme velký zájem o prodloužení jejich tras za hranice města a propojení s nimi. Například zajíždíme do Kuřimi, Vranova, Újezdu u Brna a dalších míst,“ dodal dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl. 
 

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto DPMB | Zdroj s použitím TZ

Štítky noční rozjezdy, dpmb, brno, mhd

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.