Po pětiletém snažení se dopravnímu podniku města Brna se podařilo získat do své sbírky retro vozidel nový kousek. Je jím historický autobus Škoda 706 RTO. Stejným typem autobusu vozil od 60. do začátku 80. let cestující po Brně. Lidé se na prohlídku autobusu mohou těšit v rámci akce Dopravní nostalgie, která se v Brně koná od 20. do 23. srpna 2020.
Generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek uvedl, že získat tento typ autobusu se DPMB snaží už od počátku založení sbírky.
„Konkrétně tyto autobusy se totiž v DPMB bohužel nedochovaly. V dnešní době je v republice už jen asi čtyřicítka těchto vozů v soukromých sbírkách nebo dopravních podnicích a je velmi obtížné je získat, protože je sběratelé zřídka prodávají,“ vystvětlil Havránek.
„Považujeme za velkou výhodou, že je autobus plně renovovaný, pojízdný a v podstatě ihned po přihlášení jej budeme moci začít využívat. Oproti jiným historickým vozům, které jsme pořizovali v horším technickém stavu, tak nebudou nutné další investice,“ uvedl technicko- provozní ředitel Jaromír Holec.
Autobusů Škoda 706 RTO výrobce dodal v letech 1968 - 1972 celkem 132 kusů, a to hned v několika provedeních. Brněnské ulice brázdila tato vozidla až do roku 1981. Přesně určit, ze kterého roku pochází právě kus, který má momentálně DPMB k dispozici, se ale nepodařilo.
„Jediné, co víme, že tento vůz před renovací využívali v JZD a byl upraven pro přepravu koní,“ prozradil Holec.
Nový autobus veřejnost uvidí poprvé v pátek 21. srpna 2020 na náměstí Svobody v rámci akce Dopravní nostalgie, o den později jej pak mohou lidé obdivovat na dni otevřených dveří ve vozovně Slatina.
Sbírka retro vozidel DPMB aktuálně čítá 14 vozů. Dopravní podnik ji začal systematicky rozšiřovat v roce 2014. „Pečujeme o ni zejména kvůli odkazu dalším generacím. Mezi veřejností jsou staré vozy velmi oblíbené a současně je vnímám nejen jako dobrou investici, ale i jako efektivní nástroj k propagaci hromadné dopravy,“ dodal Havránek.
Retroautobusy ve sbírce brzy doplní ještě vůz Karosa ŠM 11, ten by měl do dopravního podniku dorazit na podzim. Tím bude chronologická vývojová řada autobusů téměř kompletní.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Jeste k tomuto RTO mam dojem ze zahradka na strese byla podstatne nizsi.A konkretně ta linka 58 jezdila az do kohoutovic pouze tyto koncily na ceske.A jeste ty dvoudverove meli pouze 2 kridla ve dveřích.
Děkuji panu Slabému za vysvětlení. Chápu to tedy dobře, že šlo víceméně o atypický autobus v brněnské MHD? Že jezdil na lince 58 z České na Líšeň-Hřbitov... Na této lince pamatuji už jen autobusy ŠM 11 ve standardním provedení...
Jeste pro doplneni.Tzv.trhacky byly jizdy pouze v dopravni vytizenosti a zde konkretne dopprava do ZKL kde bylo zamestnano v te dobe nekolik tisic lidi.V te dobe bylo u dopravniho podniku i nekolik autobusu Karosa SL 11 a to v klasicke modro sede barve.Take jezdili nejen na MHD ale zajistovali i napriklad skolni vylety.
Byl to velmi pekny autobus.A neni pravda ze v dopravnim podniku nejezdil.Sam jsem nekolik sluzeb tzv. trhacky odjezdil a to Lisen hrbitov a konecna u Ceske ulice.Otaceli jsme se pred Cervenym kostelem.Nez lide vystoupili a nastoupili tak jsme v klidu si vykourili cigaretu.
Dělal jsem nedávno jednu lux verzi a jsem na to hrdý, zkusím přidat foto
Taky mi přijde divný, že bus MHD má na střeše nosič na kufry.
Dokonce jsem jako děcko ohrnoval nos, že musíme jet takovým starým šuplikem. Ale byla to zájezdová verze, nad okny byla ještě taková malá okénka, mám dojem, že všechna okna byla tonovaná do modra. Mělo to krásný chromový poklice, říkali jsme těm busům okurka. Až teď to oceňují, jak krásný to byl stroj.
Matně si na to vzpomínám, i ten zvuk si trochu pamatuji. V tu dobu sice jezdili už hranaté karosy
Jízda RTO mě vždy potěší. Byl to nádherný autobus, a ten zvuk… Nechci však nikomu kazit radost, ale řekl bych, že tento typ v Brně nejezdil. Jedná se totiž o úpravu, která se používala pro příměstskou dopravu (modré autobusy). RTO pro MHD měly dvoje dveře, které navíc vypadaly jinak a měly i jiné uspořádání sedadel.