Počasí dnes20 °C, zítra19 °C
Čtvrtek 2. května 2024  |  Svátek má Zikmund
Bez reklam

Brno chce společně s Prahou regulovat sdílené elektrokoloběžky

Praha a Brno chtějí posílit pravomoc obcí pro regulaci sdílených kol a koloběžek. Zastaralý silniční zákon podle vedení těchto měst neumožňuje dostatečně řešit problémy plynoucí z masivního rozšiřování sdílených kol a koloběžek. Vývoj nabral na tempu s rozvojem elektromobility, uvedli náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) a brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Dodali, že tyto druhy dopravy podporují, chtějí je ale účinněji regulovat.

V květnu má ve Sněmovně být závěrečné projednávání novely, která obsahuje i pozměňovací návrh pražského poslance Jana Čižinského (KDU-ČSL). Zavádí pojmy obecní mobilita a vozidla obecní mobility pro odlišení od motorových vozidel. K poskytování služby by bylo nově nutné kladné stanovisko obce, která by stanovovala pravidla provozu sdílených kol a koloběžek. Nesprávně zaparkované nebo rozbité vozidlo by mohla nechat obec na náklady provozovatele odtáhnout. Návrh zahrnuje i kontrolní mechanismy a sankce.

S příchodem zelených koloběžek se zvýšil počet srážek s chodci

Členové hospodářského výboru Poslanecké sněmovny vydali minulý týden k návrhu negativní stanovisko. Vedení měst prosí poslance, aby návrh podpořili a zohlednili specifickou situaci velkých měst. Největší problémy mají Praha i Brno s koloběžkami Lime, s jejichž příchodem výrazně roste počet kolizí s chodci, přestože koloběžky patří stejně jako kola na silnici.

„Sdílená ekonomika přišla už před několika lety a velká města stále 'dojíždí' na zastaralé zákony. Proto je jejich změna nutná. Dnes se jako město spoléháme jen na odpovědnost provozovatele a jeho ochotu se domluvit. V případě společností Rekola, Freebike nebo NextBike se to daří, bohužel provozovatel koloběžek Lime dohody s městem porušuje a z toho důvodu Praha také loni vypověděla memorandum. Elektroběžky se povalují po chodnících a jezdí i tam, kde přímo ohrožují chodce. Požadujeme jasné podmínky, zákon nám ale nedává možnost je vymáhat," uvedl Scheinherr.

Dnes hrozí postih pouze uživatelům sdílených dopravních prostředků, pokud jsoupřistiženi přímo při páchání přestupku.

„V Brně jsou sdílená kola i koloběžky velmi populární, zvláště v centru města je hojně využívají studenti i lidé, kteří zde pracují a potřebují se rychle přesouvat. Snažíme se hledat cesty, jak posilovat mobiliář v podobě co největšího počtu dostupných stojanů. Současně je třeba přiznat, že stížnosti na nevhodně odložená kola a koloběžky evidujeme, takže preciznější úpravu legislativy bychom uvítali," dodala Vaňková.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Martina Homoláková

Štítky sdílené koloběžky, Praha, Brno, lime, elektrokoloběžky, Adam Scheinherr, Markéta Vaňková, ODS, Praha sobě, Silniční zákon, Jan Čižinský, KDU-ČSL, Poslanecká sněmovna ČR

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ivana Nestlé

Jste z Brna a hodil by se Vám pravidelný denní přivýdělek? Pojďte s námi nabíjet elektrické koloběžky Lime. Přidejte se do naší skupiny Lime koloběžky Brno, získejte více informací a sdílejte s ostatními své zkušenosti. https://www.facebook.com/groups/juicers.Brno/

Úterý, 28. července 2020, 12:54Odpovědět

Brno chce společně s Prahou regulovat sdílené elektrokoloběžky  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.