Na konci října se v Brně uskutečnila odborná diskuze s názvem Kvalita ovzduší v Brně. Můžeme ji ovlivnit? Odborníci se zde shodli, že kvalitu ovzduší v Brně ovlivňuje doprava, ale také chytré odpadové hospodářství.
Odborná diskuze Kvalita ovzduší v Brně. Můžeme ji ovlivnit? přivedla k jednomu stolu zástupce Magistrátu města Brna, kraje nebo městských firem, ale také nezávislé odborníky a zástupce sdružení a neziskových organizací. Na programu bylo jak samotné zhodnocení kvality ovzduší, tak především možnosti, jak ji zlepšit.
Podle odborníků z Českého hydrometeorologického ústavu se situace ovzduší v brně dlouhodobě zlepšuje. Jedním z významných činitelů ve zhoršování kvality ovzduší je však jednoznačně doprava.
„Přímé východisko, jak toto eliminovat, zatím neexistuje. Přišli jsme proto s druhotným řešením, jak částečně snížit prašnost. Jsou jím zelené střechy. Za pět měsíců speciálního dotačního programu na jejich zbudování se nám tak podařilo navýšit plochu zelených střech o jeden hektar, což je deset procent. Spousta dalších majitelů se na využití tohoto programu chystá. Je zde tedy potenciál, že plocha zelených střech i nadále rapidně poroste,“ vyjádřil se první náměstek primátorky Petr Hladík.
Již letos v květnu schválio město nové dotace na zelené střechy a jako první město v České republice přišlo s programem Zeleň střechám!, díky kterému mohou občané i podnikatelé získat příspěvek na realizaci zelených střech.
V posledních letech se Brno proměnilo na jednu velkou stavbu. Opravují se silnice, budovy a probíhají stavby nových objektů. „Za poslední dva roky zjišťujeme, že provádění stavebních prací, respektive prašnost ze staveb, má zásadní vliv na kvalitu ovzduší v Brně,“ uvedl Tomáš Helán z Odboru životního prostředí Jihomoravského kraje.
Problémem je podle Helána právě kumulace staveb, což v rámci povolování staveb nebyl nikdo schopen odhadnout. „Nechali jsme si tedy od Českého hydrometeorologického ústavu zpracovat analýzu, abychom zjistili, jaké koncentrace prachu zde jsou, při jakém proudění vzduchu. Na základě toho jsme vyzvali všechny známé investory, tedy městské části, že je potřeba učinit řadu opatření a předcházet prašnosti,“ doplnil Helán.
Na základě těchto zjištění bylo provedeno čištění chodníků a komunikací a koncentrace lehce klesly. Nadále jsou však velmi vysoké a podle Helána nedojde k většímu poklesu dokud nebudou stavby ukončeny. Například meteorologická stanice Brno-Zvonařka je dnes nejhorší stanicí v Česku právě kvůli překračování hodnot denních imisních limitů. V okolí Zvonařky je totiž tolik staveb, ze kterých se práší, že z původně dopravní stanice byla překlasifikována na stanici průmyslovou.
V ziním období je však kvalita ovzduší v Brně mnohdy lepší než v okolních obcích. Výhodou je především upřednostění plynu před pevnými palivy při topení.
S čistotou ovzduší souvidí i odpadové hospodářství. Do toho se Brno snaží investovat co nejvíce financí a ve svém plánu z něj radní dělají jednu z priorit. V současné době funguje nebo je chystáno mnoho projektů na předcházení vzniku odpadů.
„Město rozdává kompostéry – ať už dotované nebo zdarma, kterých jsme mezi občany dali už 4000. Na jaře budeme rozdávat další 3000. Dále máme v Masarykově čtvrti pilotní projekt, kde testujeme sběr odpadu do hnědých popelnic a jejich svoz,“ doplnil Martin Vaněček, vedoucí Odboru životního prostředí Magistrátu města Brna.
Svým dílem ke zlepšení stavu ovzduší se snaží přispět i Dopravní podnik města Brna (DPMB). Kvůli tomu v provozu svých vozidel zavádí mnohá opatření. „Mezi ty základní patří vysoký podíl provozu čistých vozidel, především elektrických – tedy tramvají a trolejbusů a dále pak vozů silničních, které splňují nejpřísnější emisní limity,“ tvrdí vedoucí technického odboru Zdeněk Jarolín.
Velkým projektem je podle něj také plynofikace části autobusů Dopravního podniku nebo projekt snížení prašnosti. Momentálně DPMB provozuje 160 vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn a technickými úpravami na některých vozidlech se jim podařilo snížit objem písku, který využívají k brždění drážních vozidel, především tramvají.
Dopravní podnik také podporuje další projeky, které se snaží přispět k lepší ekologické situaci. Jedním z nich je i autobus poháněný biometanem z dílny Institutu cirkulární ekonominky. DPMB pro pilotní projekt zapůjčil jeden ze svých autobusů a je možné, že budoucnu jich na tento pohon bude jezdit více.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.