středa 13. listopadu 2019 Tibor

Brno má problém s přechody, záchranáři vyjíždí k několika srážkám vozidla s chodcem týdně

Během pěti let došlo v Brně k 1261 srážkám vozidla s chodcem, při kterých zemřelo čtyřiadvacet osob. Na vině jsou řidiči i chodci, za mnoha srážkami stojí užívání mobilního telefonu.

Během pěti let bylo v Brně při srážce s vozidlem usmrceno čtyřiadvacet osob

Dle statistik policie jsou v centru Brna nejnebezpečnější ulice Lidická u parku Lužánky, Nádražní v prostoru před hlavním nádražím a oblast Malinovského náměstí. Během let 2013 až 2018 došlo na území města Brna k 1261 srážkám vozidel s chodci, při kterých bylo 1258 lidí zraněno a čtyřiadvacet osob usmrceno. K větší opatrnosti v silničním provozu nabádá například projekt Nepozornost zabíjí. „Kritická místa nehod bývají často na hlavních křižovatkách uvnitř velkých měst, kampaň tedy zaměřujeme právě do těchto míst a zároveň i do online prostředí,“ popsala tisková mluvčí projektu Veronika Exnerová.

Brněnští záchranáři vyjíždí k několika srážkám vozidla s chodcem týdně

Záchranáři vyjíždí k několika jednotkám případům týdně. „V momentálním období, kdy se dříve stmívá, ráno je déle tma a objevují se mlhy, pozorujeme mírné navýšení případů,“ uvedla mluvčí záchranky Michaela Bothová. Zdůraznila, že je velmi důležité, aby na sobě chodci měli reflexní prvky. „Nejen u dětí jsou reflexní prvky velmi důležité, jelikož osoba je poté lépe vidět a řidič má více času zareagovat. Chodcům tedy mohou zachránit život,“ vysvětlila Bothová.

Občané Brna považují přechody za nepřehledné

„Člověk se častokrát nemůže ani pořádně rozhlédnout, protože nevidí přes auta, která parkují na chodnících, aniž by s tím policie cokoliv udělala,“ uvedl občan Brna Stanislav Biler. Dodal, že je to právě policie, která v Brně ruší jeden přechod za druhým. Nedostatečný počet přechodů zdůraznila i studentka žijící v Brně Leona Kozáková. „Všude, kudy chodím, přechody rozhodně nejsou. Nedostatečně bezpečná mi přijde třeba oblast u hlavního nádraží,“ sdělila Kozáková. Dle jejího názoru by v této lokalitě mohly pomoci semafory, které by řídily chod provozu.

Kampaň proti mobilům za volantem ovlivnila čtyři z pěti Čechů

V České republice už minulý rok odstartovala kampaň proti mobilům za volantem Nepozornost zabíjí. Pomocí videí zaměřených na emoce se tvůrci snažili informovat o tom, že používání mobilního telefonu při řízení může mít fatální následky. „Kampaň Nepozornost zabíjí vnímám jako účinnou především proto, že je zaměřená na emoce a na bezpečnost našich nejbližších,“ uvedla koordinátorka prevence policie Zuzana Pidrmanová.

Dle dosavadních výsledků jsou videa v rámci projektu úspěšná. „Čtyři z pěti lidí donutila zamyslet se a alespoň částečně změnit své řidičské chování,“ nastínil výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Změna chování řidičů k bezpečnému provozu nestačí

Kromě řidičů však mají na srážce vinu častokrát také chodci. Z výsledků průzkumu agentury STEM/MARK totiž vyplynulo, že polovina chodců při pohybu v silničním provozu používá svůj mobilní telefon, u mladších generací je procento osob ještě vyšší. „V loňském roce jsme se s kampaní Nepozornost zabíjí soustředili zejména na problematiku telefonování za volantem. Ovšem i nepozorní chodci, kteří se v blízkosti vozovky věnují spíše mobilnímu telefonu než sledování provozu, výrazně zvyšují riziko nehody,“ mínil Matoušek.

Naposledy se tragická srážka chodce s vozidlem stala v Brně minulý týden

Důkazem závažnosti problému s přechody je i událost z minulého týdne, kdy byla na ulici Poříčí v Brně sražena žena. „Nehoda se stala na přechodu, který je bez světelné signalizace,“ přiblížila mluvčí policie Alice Musilová. I přes snahu záchranářů však žena na místě zemřela. „Navázali jsme na předchozí resuscitaci, ale i přes veškerou naši snahu se nepodařilo obnovit životní funkce pacientky. Její zranění byla příliš vážná,“ popsala Bothová.

Štítky přechod, Brno, chodci, srážka

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.