Záchrana a konzervace historických stavědel z 19. století na brněnském hlavním nádraží nakonec nezpozdí stavbu a provoz se na něj vrátí podle původních předpokladů 14. prosince. Upravil se harmonogram prací a dnes už je jejich průběh takový, že jdou podle plánu, řekli dnes ČTK Josef Skřivánek ze Stavební správy východ Správy železniční dopravní cesty a ředitel stavby Karel Vavřena.
Ze střechy nové technologické budovy u šestého nástupiště, odkud se bude řídit provoz hlavního i dolního nádraží, má investor ideální přehled o tom, jak práce postupují. „Technologická budova je stavebně kompletně hotová a finalizuje se instalace technologií. Probíhá už i její testování," řekl Skřivánek. V dopravní kanceláři už jsou připravená stanoviště dispečerů s desítkami monitorů, o patro níže je stavědlová ústředna, která je pro železničáře srdcem dispečerského řízení.
Nové elektronické zabezpečovací a sdělovací zařízení zvýší jak bezpečnost provozu, tak rychlost odbavení vlaků. „Odezva systému je rychlejší, lze rychleji a plynuleji stavět dopravní cestu. Bezpečnost provozu hlídají dva počítače, které se kontrolují navzájem, a když oba dojdou ke stejnému výsledku, udělají požadovaný úkon. Eliminuje se tak možnost lidské chyby, pomůže to strojvůdcům," přiblížil technologický posun v řízení dopravy Vavřena. Propustnost nádraží se tak zvýší o několik vlaků za hodinu. Díky tomu bude provoz na nádraží v době dopravní špičky jednodušší a případná zpoždění menší.
Dělníci nyní pracují v kolejišti jižně od nástupišť hlavního nádraží, po desítkách let odkryli viadukt z 19. století, žádné nečekané problémy řešit nemuseli. Obě historická stavědla již dříve zakonzervovali, postupně musí položit nové kolejiště a výhybky a opravují most přes Hybešovu a Křídlovickou. Díky novému kolejišti bude možné vjíždět do hlavního nádraží i vyšší rychlostí.
Až se vlaky vrátí v prosinci na hlavní nádraží, stavba bude pokračovat bez vlivu na osobní dopravu. „Je potřeba přenést zpět technologie z dolního nádraží a udělat další věci na dolním, protože nyní se tam kvůli intenzitě dopravy nedá dělat nic," řekl Skřivánek.
Původně se počítalo s tím, že se Brno postupně přepne na řízení z centrálního dispečerského stanoviště v Přerově, zatím to tak ale nebude.
Na nádraží se nyní pracuje i na prvním nástupišti, které má společně s výpravní budovou a dalšími nemovitostmi pronajaté společnost Brno New Station Development od Českých drah. Jeho rekonstrukce má být hotová do konce října. Zároveň se začala po etapách opravovat výpravní budova, první etapa má skončit do konce roku.