Vedení Dopravního podniku města Brna spolu se zástupci odborářů podepsali na konci minulého týdne novou kolektivní smlouvu. Zaměstnancům podniku zaručuje nárůst mezd, navýšení příspěvku na stravu a sloučení tarifních skupin u řidičů. Nová smlouva bude platit do 30. dubna 2021.
„Jsem rád, že jsme po dlouhých jednáních našli shodu, která je přijatelná pro obě strany. Našim zaměstnancům zaručuje nárůst v oblasti mezd nejen v letošním roce, ale i v příštím,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Kolektivní smlouva, kterou v pátek 17. května obě strany stvrdily svými podpisy, zajistí všem zaměstnancům nárůst tarifních mezd a smluvních mezd o 5 %. Ze smlouvy také vyplývá nárok většího počtu zaměstnanců na externí stravenky – nově je dostanou všichni řidiči za každou směnu a vybraní zaměstnanci v dělnických profesích na 50 % směn v měsíci. Hodnota stravenky byla stanovena na 80 Kč.
„Pozitivně hodnotím, že se nám podařilo prosadit sloučení prvních dvou tarifních skupin, což zaručí rychlejší navýšení mezd u začínajících řidičů,“ dodal Havránek. Nová kolektivní smlouva zaručuje navýšení mezd i v příštím roce. Od 1. května 2020 vzrostou tarifní mzdy i objem smluvních mezd nejméně o inflaci.
Mimo kolektivní smlouvu Dopravní podnik města Brna přidá řidičům trolejbusové trakce 10 Kč na hodinu. „Toto opatření platí taktéž od 1. května 2019. Na řidiče trolejbusu jsou kladeny větší nároky z hlediska odbornosti a o tuto trakci je proto nejmenší zájem. Touto cestou bychom chtěli jejich práci ocenit a motivovat nové řidiče,“ vysvětlil provozní ředitel Jan Seitl.
Dopravní podnik města Brna hospodaří s ročním obratem převyšujícím 3 mld. Kč. Výnos z jízdného tvoří necelou miliardu. Podnik v roce 2019 čerpá od statutárního města Brna kompenzaci ve výši necelých dvou miliard Kč. Navýšení nákladů vyplývající z nové kolektivní smlouvy znamená pro podnik v letošním roce výdaj 75 miliónů Kč a v roce 2020 dalších 110 miliónů Kč.
„Díky podpoře vedení města Brna můžeme letos našim zaměstnancům opět navýšit mzdy. V situaci, kdy tržby stagnují a náklady rostou, pevně doufám, že se nám podaří tuto linii udržet a pokračovat v ní i v příštím roce,“ řekl Havránek.
Brno na provoz MHD na svém území přispívá výrazným způsobem. „S ohledem na zvyšující se náklady předpokládám, že výše kompenzace pro rok 2020 přesáhne dvě miliardy korun,“ uvedl radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.