"Obsluhu u nás člověk neuvidí, jak je rok dlouhý" zní motto pojízdné kavárny POTMĚ. Do Brna míří vlajkový osvětový projekt Světlušky Nadačního fondu Českého rozhlasu na Tmavomodrý festival. Kromě voňavé kávy přiveze Kavárna POTMĚ především zážitek. Možnost vyzkoušet si na chvíli život nevidomých dostanou všichni, kdo vstoupí do zatemněného prostoru pojízdné kafetérie, kde je obslouží ti, kteří z role zrakově postižených nevystoupí většinou celý život. Legendární autobus bude parkovat 16. – 19. května v parku Kraví hora, přímo vedle Hvězdárny. Návštěvou kavárny podpoří hosté těžce zrakově postižené děti i dospělé.
V kavárně se mohou zákazníci těšit na profesionální péči zrakově postižené obsluhy, která s radostí představí kousek svého každodenního světa. Hned při příchodu budou návštěvníci přivítáni a vybaveni potřebnými instrukcemi.
Poté se jich ujmou průvodci, kteří je zavedou ke stolu a předají do péče číšníka. Ten pro ně bude v kavárně obsluhou, kotvou ve tmě i zdrojem zajímavostí, na které se budou chtít zeptat. Barman připraví teplé nebo studené alkoholické i nealkoholické nápoje a nově také sladké či slané zdravé občerstvení.
„Na každém kavárenském stole budou tradičně pastelky a papír, o výtvarných dovednostech se ale návštěvníci přesvědčí až po návratu na světlo. Před autobusem si lidé budou moci vyzkoušet také speciálně upravené typy brýlí simulující různé zrakové vady, jako jsou například šedý a zelený zákal nebo makulární degenerace,” popisuje doprovodné aktivity, které v Brně Kavárna POTMĚ hostům nabídne, ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu Gabriela Drastichová.
Zatemněný prototyp autobusu značky SOR nahradí od roku 2020 nový koncept modulární kavárny, který představí Světluška již letos v Praze. Od příštího roku se tento prostor transformuje i do mobilní verze a plně nahradí stávající autobus, který brázdí česká města již 7 let.
„Nechceme se našim hostům okoukat. Naopak se snažíme přinést jim i jiné než kavárenské zážitky,“ vysvětluje ředitelka Nadačního fondu Gabriela Drastichová. Design exteriéru, který má na svědomí Grafické studio Českého rozhlasu a výrobce KOMA Modular, bude stejně jako interiér od IKEA překvapením.