Silničáři dnes otevřeli nový, 85 metrů dlouhý most na silnici I/43 u Černé Hory, původní již nešel opravit. Z městyse tak po roce a půl zmizí tisíce aut včetně kamionů, které jezdily kvůli bezpečnosti a hlučnosti jen třicetikilometrovou rychlostí. To, že je starý most v havarijním stavu, se zjistilo loni v létě, nový se stavěl od letošního jara a stál včetně demolice starého 64 milionů korun.
Obyvatelům městyse měla letos ulevit alespoň objížďka pro kamiony, silničáři ji navrhovali od Svitav na Olomouc a zpět k Brnu, ministerstvo dopravy ji však nepovolilo. Proto Brněnskou a Svitavskou ulicí jezdila veškerá tranzitní dopravy podél starých domků.
„Jsem rád, že jsme dodrželi slovo a stihli stavbu nového mostu během jediné stavební sezony a lidem od aut ulevili. Technická životnost mostu je 100 let," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Zatím se po něm bude jezdit rychlostí 70 kilometrů za hodinu, od jara by se měla rychlost zvýšit na standardních 90 kilometrů za hodinu.
Most v Černé Hoře je otevřený. pic.twitter.com/YYuDqoZqMl
— Jakub Vácha (@Vacha_CT) 7. prosince 2018
Černohorský most se ukázal jako jeden z mnoha problematických v celé silniční síti v Česku. Původně se předpokládalo, že konstrukce na tom není tak špatně a půjde opravit. Když se však s opravou loni v létě začalo, zjistilo se, že nezbývá než jej strhnout a stavět nový.
Na podzim a v zimě bylo možné po něm jezdit alespoň v jednom směru, když jej silničáři podepřeli. Stejný případ je i most na silnici I/52 přes Novomlýnské nádrže. Jde o konstrukce ze 70. let minulého století a silničáři mluví především o tom, že se při stavbě nedodržely správné postupy.
Přes Černou Horu projelo denně v průměru kolem 15.000 aut, stejné problémy mají trvale obce směrem na jih, jako Lipůvka, Milonice či Lažany. Těmto obcím pomůže patrně až stavba nové čtyřpruhové silnice, která je však v nedohlednu.