Z fasády domu v Údolní ulici v Brně musí postupně zmizet malba Vasila Artamonova a Alexeje Klyuykova, která odkazuje k dílu slavného mexického umělce Diega Rivery. Vznikla loni jako součást přehlídky Sochy v ulicích. O její zachování se neúspěšně zasazoval Dům umění města Brna, který přehlídku pořádal. Magistrátní odbor památkové péče ale rozhodl o odstranění.
„Probíhající odstraňování maleb je jen nápravou nezákonného stavu," reagoval mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Dílo vzniklo pro přehlídku Brno Art Open - Sochy v ulicích, podle Poňuchálka bez závazného stanoviska odboru památkové péče, o které prý Dům umění požádal až dodatečně, s tím, že umístění maleb bude jen dočasné. Teprve později začal usilovat o trvalé zachování malby.
„Odbor památkové péče po konzultaci s krajským úřadem konstatoval, že neexistuje žádný právní nástroj k prodloužení termínu trvání hotové malby," uvedl Poňuchálek.
Odkaz Diega Rivery v Brně, zdroj: Brno Open Art
Také představitelé Domu umění konstatovali, že v českém právním řádu v podstatě neexistuje způsob, jak dočasné povolení prodloužit, přestože se zachováním malby předběžně souhlasila městská část Brno-střed, která o bytový dům v Údolní ulici pečuje, i Národní památkový ústav Brno. Přesto se nepodařilo najít legislativní cestu, jak dílo uchovat, a jeho odstraňování už začalo.
Odkaz Diega Rivery v Brně, zdroj: Brno Open Art
Artamonov a Klyuykov vycházeli z městské legendy, která vznikla kolem dávné Riverovy výstavy v Brně. Dlouho se vyprávělo o tom, že na jednom večírku v klubu v Domě umění vytvořil levicový umělec Rivera (1886 až 1957) nástěnnou malbu. Patrně však byla dílem českých výtvarníků, kteří chtěli Riverovi udělat radost.
Odkaz Diega Rivery v Brně, zdroj: Brno Open Art
Dílo vzniklé pro loňské bienále tvoří citace z Riverových prací, jde o dvě klubka spojených rukou. „Malba zároveň citlivě pracuje s historií města Brna a jeho moderními legendami, ale také se stále trvajícím tabu týkajícím se ideologické fáze české kultury a s fabulací a mediální manipulací skutečnosti obecně," uvedla ředitelka Domu umění Terezie Petišková.
Nová podoba domu na Údolní, autor: Martin Šeda
Odborný posudek s vyjádřením podpory pro zachování malby dodali také ředitelka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze Milena Kalinovská, ředitelka Galerie hlavního města Prahy Magdalena Juříková a Marek Pokorný, ředitel galerie současného umění Plato Ostrava.