Na začátku byl plný batoh kvůli náhradním botám při dovolené v Norsku, na konci produkt, který spojuje ponožky s botami a zákazníci doslova napříč celým světem. Mimo desítek tisíc prodaných kusů může mladého brněnského právníka těšit ještě jedna skutečnost: ačkoliv nikdy nestudoval design, připsal si už třetí významné světové designerské ocenění.
Teprve devětadvacetiletý Petr Procházka si letos přidal do sbírky nejstarší designérské ocenění světa si letos přidal do sbírky. Po loňské Red Dot Award a letošní A'Design Award je Good Design Award už třetí ocenění pro ponožkoboty Skinners, které sám vymyslel a navrhnul. „Je to pro nás ocenění, že jdeme správným směrem. Nesnažíme se naše ponožkoboty nijak vylepšovat, naopak, snažíme se zachovat maximální funkčnost s minimalistickým designem," řekl Petr Procházka, který se studiu designu nikdy nevěnoval.
Nápad na obutí, které v sobě spojuje pružnost a skladnost ponožek s odolností boty, dostal v létě roku 2014 při cestování po Norsku. Zjistil, že ačkoliv spousta outdoorového vybavení existuje v prostorově úsporné verzi, náhradní boty zabírají třetinu sbaleného batohu.
Na začátku roku 2015 začal experimentovat s různými druhy úpletu a hlavně s materiálem, který chodidlo ponožky zpevní natolik, aby se v ní dalo chodit i po ostrých kamenech. Způsob, jakým ponožkoboty Skinners vznikají, jejich vynálezce tají. „Na výrobě se podílejí čtyři podniky z různých odvětví průmyslu. Při vývoji dalo hodně práce jednotlivé technologie zkombinovat a inovovat tak, aby byl produkt ve výsledku co nejjednodušší a zároveň dostatečně odolný," popsal vývoj, na němž v průběhu let změnil jen různé technologické postupy. Vzhledově se zatím Skinners proměnily jen minimálně. Rozjet výrobu ve velkém se Procházkovi a jeho přítelkyni podařilo díky kampani na sbírkovém portále Hithit, kde se projekty uchází o přízeň koncových zákazníků.
Firma Skinners nabídla své ponožkoboty lidem a plánovala na výrobu maximálně dvou stovek párů vybrat 90.000 korun. Lidé si ale objednali 1000 kusů ponožkobot a začínající společnosti poslali přes půl milionu korun. „To nám ukázalo, že jsme vymysleli životaschopný produkt, o který mají lidé zájem. Vyřízení první tisícovky objednávek do Vánoc 2015 jsme museli zvládnout s přítelkyní sami dva. Hned v roce 2016 jsme začali jednat s prvními obchody a rozhodli jsme se otestovat i zájem v zahraničí," uvedl Procházka.
V létě 2016 spustili kampaň na americkém sbírkovém portále Kickstarter. Opět s umírněným cílem - získat 10 až 20 tisíc dolarů, i když optimisticky doufali ve 150.000 dolarů (asi 3,4 milionu korun). „Lidé si během jediného měsíce objednali 17.000 párů do 80 zemí světa. Kampaň vynesla 640.000 dolarů (cca 14 milionů korun)," vzpomíná na úspěch Petr Procházka.
Vyřídit objednávky z úspěšné kampaně zabralo firmě Skinners Technologies ještě celé první čtvrtletí roku 2017. Zároveň spustila internetový obchod, navázala spolupráci s několika menšími obchody, pokračovala v personálním růstu a vyrazila na mezinárodní veletrhy.
Za celý loňský rok Skinners Technologies vyrobila 85.000 párů ponožkobot a ztrojnásobila obrat z roku 2016 na 52 milionů korun. Koupit si je mohou lidé ve 113 zemích světa.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.