Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Brno vyslalo ohledně nádraží vládě jasný vzkaz, míní Vokřál

Brněnský primátor Petr Vokřál (ANO) míní, že zastupitelé vyslali svým rozhodnutím vládě jednoznačný signál, kde má stát nové brněnské nádraží. Většina se vyslovila pro variantu odsunu do míst nákladového dolního nádraží. Zároveň však Brno po státu požaduje, aby se začala chystat podzemní železnice, která spojí sever a jih města přes centrum a nové nádraží. Podle Vokřála je jedinečná příležitost jednat s vládou o podpoře a uvedl také, že obsluha odsunutého nádraží bez podzemní dráhy je velmi problematická.

Konec plánům o nové městské třídě

Podzemní železnice, takzvaný severojižní kolejový diametr fungující na principu metra, má být podle usnesení alespoň částečně funkční v blízkém období od zprovoznění nového nádraží. „Dřív nebo později musí Brno diametr postavit. I nádraží v centru by v budoucnu potřebovalo lepší obsluhu MHD, protože počet lidí v dopravním uzlu poroste a tramvají jezdí kolem nádraží tolik, že nelze přidávat další," uvedl Vokřál.

Stavba diametru je podle něj žádoucí i proto, že pro obsluhu nového nádraží nepřichází již v úvahu takzvaná Nová městská třída, což by byla nová kapacitní ulice vyžadující velké bourání zástavby. „Napříč politickým spektrem se podle mě shodneme, že jde o překonanou variantu," řekl.

Vokřál s náměstkem Petrem Hladíkem (KDU-ČSL) začnou s vedením Jihomoravského kraje jednat s vládou. Výsledkem má být memorandum a následně studie, která určí cenu a technické řešení. „Studie by mohla být hotová za dva roky a celá příprava by mohla trvat pět až šest let," řekl Vokřál. Potřeba je také změna územního plánu.

Tohle hování není fér, prohlašuje Ander

Proti usnesení se postavili pouze Zelení, kteří dlouhodobě chtějí nádraží v centru a požadavek diametru považují za zamlžování nevýhod odsunutého nádraží. „Slibovat lidem, že odsun nebude tak špatný a že bude diametr, není fér. Tyto investice se nepotkávají, rozdíl může být 20 až 30 let. Obávám se, že vláda to bude ignorovat a že je to hra pro brněnské publikum. Může z toho být odsun bez čehokoliv, přestože fungování tohoto nádraží stojí a padá s doprovodnou městskou infrastrukturou. Její stavba je extrémně náročná a bude náročné požadavkům ze strany města dostát," uvedl náměstek primátora Martin Ander.

Uvedl také, že na definitivu nevěří, protože odsun už schválila vláda v roce 2002. Jaké další kroky Zelení podniknou, aby nádraží zůstalo v centru, zveřejní ve středu. „Nálady brněnské veřejnosti, které jsou nakloněné nádraží v centru, musí vnímat i politici na celostátní úrovni," řekl Ander.

Nádraží v centru je pořád ve hře, míní Žít Brno

Za nádraží v centru původně bojovali i Piráti a Žít Brno, nakonec přistoupili na odsun s požadavkem diametru. „Zároveň je v usnesení, že je akceptovatelná i varianta v centru a je možné se k ní kdykoli vrátit. Podmínka diametru v případě odsunu, který by na začátku vozil cestující z jihu alespoň na Moravské náměstí, je pro nás ale nepřekročitelná, aby nedošlo k dopravní katastrofě. Přišlo nám rozumnější toto, než aby vyšla čistá varianta odsunu," řekl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno).

Foto pimator.brno.cz | Zdroj ČTK

Štítky Primátor, Vokřál, rozhodnutí o nádraží, varianta Petrov, severojižní diametr, Petr Vokřál, vláda, Brno, ANO 2011, Martin Ander, Žít Brno, Petr Hladík, Matěj Hollan, Česká pirátská strana, KDU-ČSL

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Brno vyslalo ohledně nádraží vládě jasný vzkaz, míní Vokřál  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.