Brněnští radní doporučují zastupitelstvu, aby schválilo výstavbu hlavního vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Zastupitelstvo bude rozhodovat 27. února. Jeho rozhodnutí i dřívější podpora kraje pro odsun budou pouze doporučeními pro vládu, která nakonec jednu z poloh vybere. Radní své rozhodnutí však podmínili podmínkou stavby tzv. severojižního kolejového diametru, který by plnil funkci metra.
Radní doporučují zastupitelstvu schválit nádraží u řeky s podmínkou, že se mají zahájit jednání o severojižním kolejovém diametru, což je obdoba metra. Diametr by měl výrazně zrychlit dopravu od severu k jihu. Odlehčil by přetíženým tramvajovým linkám v tomto směru.
Brno chce také připravit memorandum pro město, kraj a ministerstvo dopravy ohledně návaznosti řešení diametru na přestavbu nádraží. Kromě toho radní uvedli, že považují za akceptovatelnou i variantu výstavby nádraží pod Petrovem.
Podle informací České televize je náměstek brněnského primátora Matěj Hollan nespokojený s rozhodnutím městské rady. Hnutí Žít Brno to bere jako porušení koaliční smlouvy a bude chtít řešit formát koalice na radnici.
Město si nechalo v nedávné době vypracovat průzkum veřejného mínění, který ukázal, že pro Brňany je nejpřijatelnější nové nádraží v centru v poloze pod Petrovem a nejvíce odmítají jeho odsun na nákladové dolní nádraží. Až na Zelené, Piráty a Žít Brno jsou však všechny koaliční strany pro odsun nádraží k řece. A to přestože v koaliční smlouvě je věta, že radní budou pro variantu, kterou podporuje veřejnost.
Z průzkumu na vzorku 1000 lidí, jehož výsledky dostali radní od agentury Focus v pátek, vyplynulo, že pro 64 procent lidí je přijatelná varianta Petrov, odsunuté nádraží je přijatelné pro 49 procent. Pokud se lidé měli vyjádřit pouze pro jednu variantu, i v takovém případě se vyslovili více pro variantu Petrov. Stejně tak odsunuté nádraží má více odpůrců než Petrov.
Minulý týden také zveřejnil výsledky vlastního výzkumu Svaz cestujících ve veřejné dopravě. Ptal se více než 600 lidí ve vlacích v okolí Brna, ti chtějí v 78 procentech variantu Petrov.
Podle Martina Andera (SZ) i Matěje Hollana výsledek průzkumu hovoří jasně. Jak bude vypadat v případě konstantních názorů budoucnost koalice, zatím nechtěli příliš předjímat. Oba však připustili, že jsou připraveni koaliční smlouvu vypovědět a posléze řešit její budoucnost v takzvaném dohadovacím řízení.
Vokřál považuje interpretaci Zelených a Žít Brno za dezinterpretaci. „Pro mě z toho nevyplynula podpora ani jedné varianty. Polovina lidí neví o variantách nic, rozhoduje se pocitově a to není dobře. Velká část lidí by chtěla nechat nádraží tam, kde je, přestože je potřeba nové nádraží," uvedl Vokřál. Koalici by však rád udržel přes tyto rozpory. "Tato koalice dokázala hodně a podle mě by byla chyba ji ukončit půl roku před volbami. Záleží to však na každé straně, jak se k tomu každá ze stran postaví," řekl Vokřál.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.