Čarokraj v Janáčkově divadle, Skleněný pokoj na Činoherní scéně Městského divadla Brno a do třetice ADAM 2.0 ve studiu Marta JAMU jsou premiéry, které tyto divadelní scény připravily divákům postupně od pátku do neděle.
Už dnes večer je na programu opera Čarokraj, jejímž autorem a zároveň dirigentem je Marko Ivanovič. Přenese diváka do říše bájných a fantastických bytostí. Poprvé o ní pojednal před téměř čtyřiceti lety britský cestovatel, přírodovědec a spisovatel Gerald Durrell ve své knize Mluvící balík.
Vylíčil v ní cestu do prapodivné země, kde žijí fantastičtí tvorové i netvorové, zvířata i zvířátka, rostou neobyčejné stromy a květiny neuvěřitelných tvarů a barev a kde panují zvláštní přírodní zákony.
Tajný vchod do této úžasné říše tehdy objevil v řeckých horách, kde podle dávného bájesloví tyto fascinující bytosti kdysi žily. V roce 2009 vznikl nezávislý tým průzkumníků a ba¬datelů, který pod vedením mytologů Marka Ivanoviće a bratrů Petra a Matěje Formanových hledal do Čarokraje vstup.
S velkou slávou ho tehdy našli v podzemí pražského Národního divadla a nyní bude tento svět objeven také v Brně.
Vstoupit do Čarokraje bude možné dvěma způsoby. Buď klasickou cestou přes hlavní vchod do Janáčkova divadla, nebo tajemným podzemním světem. Průzkumná cesta podzemím začíná u vchodu pro zaměstnance.
Na svoji premiéru zve i Městské divadlo Brno. Román britského spisovatele Simona Mawera Skleněný pokoj zaujal tématem ředitele divadla Stanislava Mošu, který je autorem divadelní adaptace a zároveň režisérem jejího nastudování. Na jevišti Činoherní scény bude Skleněný pokoj uveden ve světové premiéře v sobotu 7. února.
Představuje nám osudy Liesel a Viktora Landauerových, kterým slavný architekt postaví moderní vilu s ohromným skleněným pokojem. Vila vejde do dějin architektury jako vila Tugendhat.
Autor se zabývá odvěkým lidským tématem o hledání štěstí. Zdá se, že k němu dvěma bohatým manželům obdařeným zdravými dětmi nic neschází, ale jak to v životě bývá, není tomu tak. Jejich osobní život se stává hlavním hrdinou v onom „skleněném pokoji“, fenoménu světové architektury, kolem něhož procházejí evropské dějiny od třicátých až do devadesátých let minulého století.
Studio Marta přichází s autorskou inscenací ADAM 2.0. Činoherní scéna JAMU uvede její premiéru v neděli 8. února. Nezvyklý scénický projekt inspirovaný hnutím tzv. transhumanismu je absolventským projektem studentů herectví z ateliéru Oxany Smilkové.
Scénář je dílem režiséra Matyáše Dlaba a dramaturga Otto Kauppinena z ateliéru Petra Oslzlého a Ivo Krobota na Divadelní fakultě JAMU.
Inscenace ADAM 2.0 se zabývá tématem, které se na první pohled zdá být neobvyklé a jakoby vypadlo ze žánru science-fiction. Nejde tu však jenom o filozoficko-vědecký směr zabývající se vylepšováním člověka, ale také o téma dotýkající se bezprostředně našich životů.
Zhruba stominutová inscenace je kombinací více žánrů. Kombinuje Ikarovo drama s tragickými prvky s příběhem zmrazeného Čecha, který je absurdní groteskou o egoistickém lpění na životě za každou cenu.
Foto: Čarokraj (Národní divadlo Brno)
Skleněný pokoj (Městské divadlo Brno)
ADAM 2.0 (JAMU)
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.