Nepřehlédnutelné osobnosti slovenské alternativní scény Billy Barman a Katarzia vyrazili na společné turné, kde představují své nové oceňované desky. Série dvojkoncertů nazvaná Veľký Čínský Tour vyvrcholí 11. dubna na Flédě. Příznivci nemainstreamové hudby se mohou těšit na temnější, abstraktnější a elektroničtější projev kapely Billy Barman v živé verzi alba Dýchajúce obrazy a aktuální hudební polohu Katarzie s údernou kapelou, přesnými beaty a experimenty s elektronikou a rapem.
Kapela Billy Barman a písničkářka Katarzia mají více stejných jmenovatelů, jedním z nich je vydavatelství Slnko Records, které před více než 15 lety založila zpěvačka skupiny Longital Šina. O jejich společném turné se mluvilo už na konci loňského roku. Oba projekty se pak sešly v nominacích na ceny Radio_Head Awards 2016, když byly nominovány ve stejných kategoriích za Album roku, Singl roku a Album roku/Cenu kritiků.
„Máme velkou radost, že budeme koncertovat s Katkou. Skvěle si rozumíme, fandíme si, a protože nemáme úplně identické skupiny fanoušků, doufáme, že přijde hodně lidí, kteří by se na jednom koncertě třeba nikdy nesetkali,” komentuje společné turné kytarista a skladatel Jozef Vrábel z kapely Billy Barman, která si nakonec cenu za Album roku 2016 Radio_Head Awards odnesla.
Oceněným albem Dýchajúce obrazy Barmani demonstrují odvahu prozkoumávat různé hudební směry, experimentovat s písničkovým aranžmá, dechovými nástroji, případně postavit celou skladbu jen na vokálech. Již první singl Mladým chýba vojna ověnčený cenou Singl roku 2015 Radio_Head Awards naznačil, že indie rockové písníčky s předvídatelnou strukturou jsou již u Barmanů minulostí. Každá píseň aktuálního alba má vlastní neopakovatelnou atmosféru, a především druhá polovina desky s masivními a povznášejícími dechy v kombinaci se skvělou rytmikou přináší zvuk, jaký jsme u Barmanů dosud neslyšeli.
K posunu došlo i v textech, které nejsou snadno čitelné a jejichž ústřední motivem je svoboda, volnost, nevázanost a vědomá snaha se svobodou smysluplně naložit. Téma je přítomno ve všech skladbách, titulní Slobodou počínaje a závěrečnou skladbou (Jej) Sloboda konče. ,,Z tohoto alba je konečně cítit klid. Dýchajúce obrazy jsou velmi osobní, dlouho zaznamenávané příběhy, které jsme prožili s našimi přáteli a rodinami,“ komentuje novinku zpěvák Juraj Podmanický.
Historie kapely Billy Barman sahá do roku 2008, kdy ji Juraj Podmanický s Jozef Vrábelem založili. Posluchače i odbornou veřejnost si získala debutovým albem Noční jazdci. S koncertní šňůrou k druhé desce Modrý jazyk si vydobyla přízeň českých a slovenských klubů a stala se jednou z nejpopulárnějších slovenských kapel současnosti. Barmani pravidelně vystupují na velkých hudebních festivalech jako Grape nebo Pohoda a za svou tvorbu získali šest vítězství v prestižní soutěži Radio_Head Awards.
V září minulého roku vyšlo u Slnko Records již druhé album zpěvačky, kytaristky, skladatelky a textařky Katarzie. Na desce Agnostika nezatížené kontextem předešlé tvorby se sebevědomě posouvá do nových hudebních poloh, které ji viditelně vzdalují od zažité představy folkového děvčete s kytarou. Experimentuje s beaty, elektronikou a rapem. Jako jeho autorka a producentka Katarzia spolupracovala s celou plejádou profesionálních muzikantů z Čech i ze Slovenska. S některými z nich v různých obměnách i koncertuje, což jejímu (jinak velmi intimnímu) projevu dodává zajímavou dynamiku.
„S muzikanty za zády cítím, že mám nějakou oporu. Chlapci jsou vystudovaní muzikanti, kteří se věnují jazzu a vážné hudbě, takže ve volnějších místech improvizují, samozřejmě tak, aby to mělo hlavu a patu. S přibývajícími koncerty se víc a víc propojujeme,“ komentuje výraznou změnu v koncertování Katarzia v rozhovoru s Markem Dankem pro server Hudba.sk.
Přes údernou muzikantskou podporu proměnlivého tělesa, v němž se podle možností střídají Vlado Mikláš (kytara), Albert Romanutti (klávesy), Martin Valihora (bicí), Marek Minárik (baskytara), Lukáš Mutňanský (baskytara), Oliver Lipenský (bicí) nebo Petr Hanák (bicí), zůstávají stále nejdůležitější a nejosobnější složkou Katarziiny tvorby texty. Zaznamenává v nich jednou přímočaře jindy metaforicky, vlastní přítomnost, která se záhy stává historií v písních popisujících různá období jejího života.
Katarziu najdeme i na nedávném albu s covery Davida Kollera David Koller & Friends (2016), kde interpretuje píseň Záchranár. Nedávná absolventka filmové scénáristiky a dramaturgie začátkem roku rozvířila hladinu slovenské hudební scény písní Kde sa slzy berú, kterou složila pro nový slovenský film režisérky Ivety Grófové Piata loď. Originálním způsobem propojila soundtrack s knižní předlohou. Film získal Křišťálového medvěda za nejlepší film v sekci Generation Kplus na letošním Berlinale.
Pokud nevyhrajete s Drbnou vstup pro dva v soutěži, nemusíte smutnit. Lístky na akci jsou k dispozici na portálu smsticket.cz.
Zdroj: Fléda
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.