Jak by se mohlo rozvíjet Brno v případě modernizace železničního nádraží pod Petrovem? A jak by se proměnilo centrum v případě výstavby nového nádraží v poloze u řeky? Konkrétní představu o možnostech, které Brnu nabízí obě varianty, přinesli v průběhu května architekti v řadě urbanistických studií.
Nejzdařilejší z nich budou od 1. srpna do 31. srpna vystaveny pro širokou veřejnost ve foyer kina Scala na Moravském náměstí.
„Brno si zaslouží konečně rozhodnout letitý spor o polohu nádraží a s ním spojenou podobu dalšího rozvoje centra města. Říjnové referendum je příležitostí pro občany Brna se na tomto důležitém rozhodnutí podílet. Zveme proto veřejnost do foyeru kina Scala, kde budou po celý srpen vystaveny návrhy dokládající, jak jedna či druhá poloha nádraží ovlivní budoucí podobu centra města,“ dodává Martin Ander, náměstek primátora pro rozvoj města.
Srpnovým vystavením návrhů v kině Scala jejich veřejná prezentace samozřejmě nekončí, od září se výstava posune na další místa ve městě, stejně tak budou všechny informace k oběma variantám postupně doplňovány i na internetové stránky města.
Rozvojem Brna s nádražím v centru pod Petrovem se architekti zabývali v otevřené mezinárodní urbanistické soutěži Budoucnost centra Brna (vše o ní najdete na http://www.budoucnostcentrabrna.cz/). Podle předsedy poroty a architekta nádraží v Innsbrucku Rogera Rieweho byla soutěž zajímavá a zároveň velmi náročná. „Brno v ní žádalo scénář své budoucnosti. Za posledních několik let se soutěž takového rozsahu a na tak velkém území v Evropě nekonala, což potvrzuje její význam v mezinárodním měřítku,“ uvedl Roger Riewe.
V mezinárodní konkurenci 58 návrhů zvítězil tým UNIT architekti, jejichž návrh podle poroty přináší dlouhodobě udržitelný scénář postupného rozvoje území. Odborníci zároveň ocenili dobré propojení přednádražního prostoru s nádražím i celým nově se rozvíjejícím územím na jihu.
Druhé místo získal tým Consequence forma, u nichž porota ocenila příjemné zpracování veřejného prostoru před nádražím. Vítěznou trojici uzavřel návrh Atelieru M1 architekti, kteří ve svém návrhu zdůraznili opětovné využití historických budov původního nádraží a Malé Ameriky.
Paralelně s urbanistickou soutěží nechalo město Brno zpracovat aktualizaci urbanistických plánů pro rozvoj města s nádražím v odsunuté poloze u řeky. Ze sedmi předložených návrhů doporučila poradní komise vyzdvihnout především tři, které se s polohou nádraží u řeky a souvisejícími příležitostmi vypořádaly nejsrozumitelněji a nejpraktičtěji.
„Autoři studií dokázali srozumitelným způsobem popsat, že nádraží v nové poloze u řeky není pro Brno problémem, ale příležitostí. A pro tuto příležitost přinesli také vize, s nimiž se nyní můžete seznámit,“ uvedl předseda poradní komise architekt Ivan Wahla.
Jako nejlepší z těchto návrhů vyhodnotila komise návrh Sdružení Koleček – Jura, architekti Lausanne-Brno, kteří navrhli variantu umožňující rozvoj jižních čtvrtí v postupných krocích. Druhý oceněný návrh z dílny Platforma Architekti vytváří u řeky na straně města klasické městské nábřeží, jehož protikladem je rozlehlé rekreační nábřeží na jižní straně řeky. Třetí návrh z dílny EA Architekti zdůrazňuje především to, že je důležité navázat novou městskou zástavbu přirozeným způsobem na historické centrum.
Všechny návrhy budoucího rozvoje centra města byly od 10. května do 24. července k vidění v Domě umění města Brna, kde si je prohlédly tisíce Brňanů. Prezentaci doprovázely také veřejné besedy za účasti autorů. Nyní se prezentace šesti nejzdařilejších návrhů přesouvá do foyer univerzitního kina Scala na Moravském náměstí, kde bude ke zhlédnutí po celý srpen.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.