Historické osobnosti jako influenceři. Brněnské muzeum využilo umělou inteligenci

Autoři , | Foto MMB

Generálové z třicetileté války jako influenceři? Muzeum města Brna láká na novou výstavu netradiční kampaní, ve které vojevůdci Ogilvy a Torstenson natáčejí vtipná videa na mobil a mluví jazykem mladé generace. Klipy vytvořené pomocí umělé inteligence zvou na výstavu 1645 – Brno v obležení, která začne vernisáží 13. srpna na Špilberku.

Velitele pevnosti Špilberk Georga Ogilvyho či švédského generála Lennarta Torstenssona oživují videa, která na svém facebookovém profilu i na serveru YouTube zveřejnilo Muzeum města Brna. Krátké klipy vznikly pomocí umělé inteligence a oba vojevůdci v nich vystupují v roli influencerů, kteří prostřednictvím mobilu natáčejí příspěvky pro své sledující. Jde o součást kampaně spojené s výstavou 1645 - Brno v obležení, kterou na Špilberku otevřou vernisáží 13. srpna.

Georg Jacob Ogilvy byl velitel pevnosti Špilberk v hodnosti podplukovníka.  1645 podřízen veliteli města plk. de Souchesovi. V době obléhání Brna Švédy byl za své zásluhy na uhájení pevnosti i města povýšen na plukovníka a jmenován doživotním velitelem Špilberku, rovněž povýšen do stavu svobodných pánů.

„Někdy je třeba vystoupit z řady, abychom vzbudili zájem. V době, kdy o pozornost návštěvníků soupeříme s mnoha dalšími způsoby trávení volného času, ať jsou to akvaparky, nákupní centra nebo procházky v lese, nemůžeme zůstat u pouhého zveřejnění pozvánky na vernisáž. Rozhodně se nám podařilo upoutat pozornost, první video mělo 170.000 zhlédnutí,“ podotkl ředitel muzea Zbyněk Šolc.

Oba účastníci obléhání Brna v roce 1645 Ogilvy i Torstensson ve videích komentují dění velmi soudobým jazykem. „Ok, guys, tak já jdu vyrábět ze Švédů masový kuličky, že jim nebudou stačit brusinky,“ konstatuje za běhu Ogilvy s odkazem na oblíbenou pochoutku. „Táhneme s boys na Vídeň na řízek, ale cestou je prej potřeba pofackovat ještě nějakou obydlenou zatáčku,“ hlásí Torstensson do kamery mobilního telefonu. I když se na sociálních sítích netradiční zobrazení historických postav setkalo i s nepochopením, pozitivní ohlasy převažují.

„Cílovou skupinou našich videí jsou lidé se smyslem pro humor. Nechceme je jenom pozvat na výstavu, chceme jim ukázat, že v muzeu není nuda. To je hlavní sdělení téhle kampaně,“ poznamenal vedoucí oddělení komunikace a marketingu muzea Štěpán Neubauer, který videa pomocí AI vytvořil.

Generál Lennart Torstenson byl velitelem švédských vojsk, která v roce 1645 obléhala Brno. Jeho armáda čítající zhruba 28 tisíc mužů se neúspěšně pokoušela dobýt město bráněné pouze 500 vojáky a asi tisícovkou obyvatel. 

Vzniknout má pravděpodobně čtyři nebo pět klipů, které jsou pozvánkou na výstavu. I ta pracuje s tématem obléhání Brna z roku 1645 prostřednictvím příběhů jednotlivých osobností, ale také obyčejných lidí. „O obléhání Brna toho bylo napsáno hodně, proto naši historici tentokrát zvolili formu příběhů konkrétních postav. Zároveň ale obléhání popisují z pohledu běžných obyvatel města, kteří museli několik měsíců čelit nebezpečí i nedostatku jídla a nemocem,“ doplnil Šolc.

Vernisáž je naplánovaná na 13. srpna, předchází tak víkendu ke Dni Brna, jehož program připravuje Turistické informační centrum Brno. Muzeum program doplní o řemeslný jarmark i historické ležení armády. Samotná výstava bude přístupná až do června příštího roku, doplní ji i vzdělávací programy pro školy.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky zajímavosti, muzea, AI, Brno

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.