Přitažlivá beznaděj, lži a krutá legrace. Steigerwaldova nová hra se dotýká i války na Ukrajině

Autoři | Foto David Konečný/Divadlo Bolka Polívky

Když Karel Steigerwald začínal psát svoji novou divadelní hru Kdo sestřelil anděla (Voli slzy nepijí), netušil, jak moc bude v době premiéry aktuální. Tragickou komedii o střetu dvou světů v troskách civilizace, o lži a cynismu v kulisách současnosti i minulosti představí na konci dubna brněnské Divadlo Bolka Polívky.

Na divadelním kousku začal Steigerwald pracovat už během koronavirové pandemie. Jak je ale u tohoto autora podle režiséra Břetislava Rychlíka zvykem, vše, co se v tragikomedii odehrává, jako kdyby až neuvěřitelně odráželo současné světové dění. „Odhalil všechny konotace, když byl dnešek ještě před včerejškem,“ souhlasí principál divadla Bolek Polívka.

Děj se odehrává v rozbořeném kostele, kde dva tuláci vzpomínají na život, a probírají se tak bohatými dějinami posledních sta let. Dramatik ale uvádí, že historie, o které spolu postavy hovoří, je jejich vlastní pohádkou, ve které nejde nikomu a ničemu věřit. Místo příběhů tak diváky překvapí jen útržky a náznaky, které mohou znamenat cokoliv, nebo nic a uslyší jen křik zoufalců. „Někoho může rozklad světa pobavit. Nic prý není přitažlivější než beznaděj,“ dodává.

Stejně jako autorova předchozí dramatická tvorba, i tato si klade za úkol v lidech především vyvolat otázky. S vpádem Ruska na Ukrajinu navíc dosáhla úplně jiných rozměrů. „Nechceme z toho dělat politickou agitku. Neřekli jsme si, že hru najednou zaktualizujeme, uděláme o Ukrajině a natřeme to všem lhářům,“ vysvětluje režisér Rychlík. Dodává, že právě kvůli současné situaci se ale hra stala ještě aktuálnější a palčivější. „Říká se, že Karlovy slzy tečou z mozku. Mám ale dojem, že tady spíš tečou ze srdce,“ komentuje.

Bystré komediantství a jímaví parchanti

V hlavních rolích se jako „géniové lži“ ukážou Bolek Polívka jako Voják a Cyril Drozda jako Filozof. Postavu Vojáka, stejně jako celé dílo, psal přitom autor přímo pro Polívku a jeho brněnské divadlo. Přesto, že figury jsou ve své podstatě záporné, najde si k nim podle Steigerwalda divák svoji cestu. „Jsou to takoví roztomilí a jímaví parchanti, kteří si ze světa dělají krutou legraci,“ směje se.

Třetí a jedinou ženskou postavu zahrají v alternaci Ivana Hloužková a Eva Salzmannová. „Marie je žena mnoha tváří, která v každé scéně vytáhne jiné ženské zbraně. V jedné scéně svádí, v druhé napadá, ve třetí silně argumentuje, a nakonec to všechno popře,“ nastiňuje Hloužková.

Inspiraci dramatik čerpal mimo jiné i ve francouzském městě Nice. S manželkou a herečkou Evou Salzmannovou tam navštívili museum rusko-francouzského malíře Marca Chagalla, jehož některé obrazy se obsahově zabývají stalinistickou genocidou na Ukrajině. Ani to prý ovšem nebylo původním záměrem.

Naposledy se Steigerwaldova tvorba na divadelních prknech objevila v roce 2014 v Uherském Hradišti. Hru Cena facky aneb Gottwaldovy boty tenkrát také uvedl po boku Břetislava Rychlíka, který ji režíroval. Nyní se společně 23. dubna dočkají další premiéry, v Praze pak diváci hru uvidí 5. května v divadle Studio DVA.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Brno, divadlo, činohra, Divadlo Bolka Polívky, Ukrajina, tragikomedie, kultura, Karel Steigerwald, Bolek Polívka, ruská invaze na Ukrajinu, Břetislav Rychlík, Ivana Hloužková, Eva Salzmannová, Marc Chagall, Cyril Drozda, Studio DVA divadlo, Instagram

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.