Opravdu živé interview s opravdovým Petrem Kellnerem. Tak se jmenuje představení divadla Feste, které mělo premiéru ve středu v brněnském centru Industra. Hra podle scénáře Romana Sikory sklidila nadšené ovace publika.
Nejbohatší Čech a majitel skupiny PPF Petr Kellner je zajímavý člověk. Nejen že bezkonkurečně vévodí žebříčku českých boháčů, ale dokonce se řadí k lidem ve světě vůbec nejbohatším. Soukromí si pak úspěšný muž střeží natolik, že jej lidé znají pouze z několika fotografií nebo z krátkého videa u příležitosti přijetí Miloše Zemana v komunistické Číně. „Kellner navíc nedává skoro žádné rozhovory, a tak jsme si jeden vymysleli,“ říká režisér Jiří Honzírek k inscenaci, kterou pojal jako dialog dvou herců. Povídání psychiatričky s pacientem, který se za českého miliardáře vydává. Umístění Kellnera do prostředí psychiatrické léčebny přitom není náhodné. Podle autorů lidé, kteří takovým způsobem hromadí majetek, jsou jistým způsobem duševně postiženi.
Petra Kellnera zahrál strhujícím způsobem Ondřej Novák
Hra upozorňuje na vývoj společnosti po sametové revoluci, kdy záhy výrazně zbohatlo několik jedinců. A to za zvláštních okolností. „Stejně jako Andrej Babiš je Kellner výsledkem politiky Václava Klause, kterému se podařilo dohodnout s Václavem Havlem na obrovském podvodu jménem kupónová privatizace,“ naráží Honzírek na období, které v Česku vytvořilo hned několik oligarchů. Přitom Kellner podle něj hraje v polistopadové éře klíčovou roli.
I proto se ve více než hodinové hře objevují podnikatelské kufříky, tolik typické pro devadesátá léta. Atmosféru překotného období utváří také povedená hudba, kterou složil Mario Buzzi. Pacient Kellner je šikovný vekslák. Po revoluci buduje byznys. Hromadí zisk v daňovém ráji. Chce být důležitým světovým hráčem, to se mu však nedaří. Podle žebříčku časopisu Forbes je sice bohatý, ale zřejmě ne dost. „U Forbese jenom nuly najdete. Rothschildové mi ruku nepodají,“ naříká. Když kupuje koně pro svou dceru, je proto nutné přeplatit Billa Gatese. Alespoň něco.
V roli psychiatričky se představila Vanda Klestilová
Názorově vždy vyhraněné. Společensky angažované. Občanské. Takové je divadlo Feste už od počátku, kdy jej v roce 2006 založil absolvent režie JAMU Honzírek. Kromě právě uvedené hry o českém miliardáři se lidé mohou těšit také na představení Hannah Arendt: Eichmann v Jeruzalémě, které bude mít premiéru na konci července.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.