Ve městě plánují nákup 30 trolejbusů a 100 autobusů na plyn

Brněnský dopravní podnik chce v letech 2014 a 2015 nakoupit 100 autobusů na plyn a v letech 2013 až 2015 postupně 30 článkových trolejbusů. Letos však plánuje ještě především rekonstrukce nekolejových vozidel. Nákup nových už je však nutností.

Nákup autobusů na plyn by byl v Brně přelomovou změnou, zatím ve městě čas od času jezdila pouze předváděcí vozidla.

„Sto dvanáctimetrových autobusů by stálo 500 milionů korun a do infrastruktury bychom museli investovat dalších 50 milionů. Tímto nákupem bychom na jednu stranu snížili škodlivé emise ve městě a zároveň bychom zlevnili provoz,“ vysvětlila mluvčí podniku Linda Škrancová.

Dopravní podnik uvažuje o tom, že by polovinu pořídil příští rok a druhou polovinu v roce 2015, uvažovaná životnost je 12 let. „V takovém případě bychom ušetřili za dobu jejich životnosti až 140 milionů korun. Předpoklad samozřejmě vychází z aktuálních cen pohonných hmot,“ doplnila Škrancová.

Dopravce by rád čerpal na pořízení autobusů peníze z evropských fondů, zatím však taková možnost není.

Letos se zatím chystá rekonstrukce 20 autobusů, 14 krátkých a šesti kloubových. Čtyři krátké si podnik udělá ve svých dílnách, zbylé zajistí externí dodavatel. „Rekonstrukcí se prodlouží životnost o deset let a je to o polovinu levnější než nákup nového vozu,“ uvedla Škrancová. Na konci loňského roku měl dopravní podnik 298 vozů, jejich průměrné stáří bylo 9,4 roku.

S trolejbusy je situace složitější, poslední nové přišly do Brna v roce 2009. Od té doby se zvýšila přepravní poptávka na linkách 25 a 26, kde v dopravní špičce dokonce vypomáhají kloubové autobusy.

Nákup nových článkových trolejbusů je tedy prioritou dopravního podniku. Za tři roky jich chce nakoupit 30 a usilovně se snaží o podporu z evropských fondů, vypsání výběrového řízení na prvních deset je zatím pouze v plánu.

Letos si plánuje zrekonstruovat deset krátkých a tři článkové trolejbusy, jejich životnost se prodlouží o osm let. V minulých dvou letech také nakupoval ojeté vozy z Jihlavy a Hradce Králové, letos koupí z Hradce další čtyři.

Na konci loňského roku dopravní podnik provozoval 144 trolejbusů, jejichž průměrný věk je 16 let.

Zdroj: ČTK

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky MHD, stroje, DPMB, Dopravní podnik města Brna, trolejbus, autobus, plyn, dopravní společnost, Brno, Hradec Králové

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.