Brněnský dopravní podnik chce v letech 2014 a 2015 nakoupit 100 autobusů na plyn a v letech 2013 až 2015 postupně 30 článkových trolejbusů. Letos však plánuje ještě především rekonstrukce nekolejových vozidel. Nákup nových už je však nutností.
Nákup autobusů na plyn by byl v Brně přelomovou změnou, zatím ve městě čas od času jezdila pouze předváděcí vozidla.
„Sto dvanáctimetrových autobusů by stálo 500 milionů korun a do infrastruktury bychom museli investovat dalších 50 milionů. Tímto nákupem bychom na jednu stranu snížili škodlivé emise ve městě a zároveň bychom zlevnili provoz,“ vysvětlila mluvčí podniku Linda Škrancová.
Dopravní podnik uvažuje o tom, že by polovinu pořídil příští rok a druhou polovinu v roce 2015, uvažovaná životnost je 12 let. „V takovém případě bychom ušetřili za dobu jejich životnosti až 140 milionů korun. Předpoklad samozřejmě vychází z aktuálních cen pohonných hmot,“ doplnila Škrancová.
Dopravce by rád čerpal na pořízení autobusů peníze z evropských fondů, zatím však taková možnost není.
Letos se zatím chystá rekonstrukce 20 autobusů, 14 krátkých a šesti kloubových. Čtyři krátké si podnik udělá ve svých dílnách, zbylé zajistí externí dodavatel. „Rekonstrukcí se prodlouží životnost o deset let a je to o polovinu levnější než nákup nového vozu,“ uvedla Škrancová. Na konci loňského roku měl dopravní podnik 298 vozů, jejich průměrné stáří bylo 9,4 roku.
S trolejbusy je situace složitější, poslední nové přišly do Brna v roce 2009. Od té doby se zvýšila přepravní poptávka na linkách 25 a 26, kde v dopravní špičce dokonce vypomáhají kloubové autobusy.
Nákup nových článkových trolejbusů je tedy prioritou dopravního podniku. Za tři roky jich chce nakoupit 30 a usilovně se snaží o podporu z evropských fondů, vypsání výběrového řízení na prvních deset je zatím pouze v plánu.
Letos si plánuje zrekonstruovat deset krátkých a tři článkové trolejbusy, jejich životnost se prodlouží o osm let. V minulých dvou letech také nakupoval ojeté vozy z Jihlavy a Hradce Králové, letos koupí z Hradce další čtyři.
Na konci loňského roku dopravní podnik provozoval 144 trolejbusů, jejichž průměrný věk je 16 let.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.